Meer vrijheid voor ondernemers: winkeltijden op zondag verruimd

D66 is blij dat de gemeente de tijden voor zondagsopenstelling voor winkels verruimt. De gemeenteraad besloot daar donderdag 17 december 2020 toe. Raadslid Boris van Overbeeke: “Zo geven we ondernemers de vrijheid om zelf hun openingstijden te bepalen.”

Late boodschappen doen

Door het initiatief van D66, STIP, VVD en andere partijen mogen winkels op zondag voortaan tot 22:00 uur openblijven. Dit was 20:00 uur. Van Overbeeke: “Op deze manier geven we mensen de mogelijkheid om op zondagavond nog een boodschap te doen. Dat is fijn voor mensen die bijvoorbeeld in de zorg werken en dan niet meer hoeven te haasten na hun dienst.”

Geen verplichting

Bang dat ondernemers zich verplicht voelen om open te blijven is D66 niet. Van Overbeeke: “Er zijn nu ook genoeg winkels die op zondag dicht blijven. Ondernemers kunnen dat zelf bepalen. Dat we de mogelijkheid nu verruimen verandert daar niets aan.”

Avondwinkels

In dezelfde vergadering ging het ook over avondwinkels. D66 zorgde samen met het CDA en andere partijen voor een eerlijkere overgangsregeling naar een nieuw vergunningstelsel. De gemeente gaat over op een systeem waarin vergunningen voor avondwinkels verloot worden. In het voorstel van het college ontstond er in de overgang naar het nieuwe beleid ongelijkheid tussen verschillende ondernemers die nu een vergunning hebben. Van Overbeeke: “Dat vonden we niet eerlijk. Doordat we het aantal uit te geven vergunningen nu iets verhoogd hebben lossen we die oneerlijkheid op. Ondernemers die nu een vergunning hebben, hoeven niet bang te zijn die op korte termijn kwijt te raken.”