Digitale overheid
De afgelopen jaren zijn meerdere gemeenten slachtoffer geworden van hacks, gijzelsoftware en datalekken. Maar ook burgers worden steeds vaker het slachtoffer van phishing en digitale criminaliteit. De digitale veiligheid vereist onze constante aandacht. Hierbij leggen we de focus op zowel de techniek als op de digitale weerbaarheid van ambtenaren en inwoners.
- Lekken melden. Het moet mogelijk zijn om op verantwoordelijke wijze veiligheidslekken te melden via een digitale klokkenluidersregeling. We maken afspraken hoe zulke lekken vervolgens moeten worden opgelost.
- Vrij van digitale controle. D66 vindt het belangrijk dat iedereen vrij in de openbare ruimte kan bewegen. Het gebruik van cameratoezicht, zowel met vaste als met mobiele camera’s, beperken we zoveel mogelijk. Het monitoren van bezoekersstromen op basis van tot individuele personen herleidbare (telefoon-)signalen wijzen we af.
- Privacyrisico’s moeten volgens een vaste methode (een PIA, Privacy Impact Assessment) onderzocht worden, voordat de gemeente gegevens verzamelt of bestaande gegevensbestanden aan elkaar koppelt.
- Altijd een fysiek alternatief. Ook in de lokale overheid is sprake van steeds meer digitalisering. Voor D66 is het belangrijk dat digitalisering de inwoner helpt en de kloof tussen inwoner en gemeente niet vergroot. Het uitgangspunt van de gemeentelijke dienstverlening is digitaal waar het kan, fysiek voor wie dat wil.
- Eén toegankelijke gemeentelijke website. De gemeente heeft nu heel veel verschillende websites. Dat is verwarrend, lastig herkenbaar en moeilijk in het beheer. Arnhem.nl moet het toegangspunt zijn voor alle vragen van inwoners, ondernemers en bezoekers. Deze website moet volledig toegankelijk zijn voor mensen met een auditieve of visuele beperking. Dat geldt ook voor de informatie van de gemeenteraad en de uitzendingen van raadsvergaderingen. Ook moet de website toegankelijker worden voor bezoekers met een internationale achtergrond.