We kiezen voor de fiets
De fiets moet de snelste manier worden om je door de stad te verplaatsen. Bij de (her)inrichting van wegen leggen we hier de focus op. In de verdeling van ruimte op straat komt eerst de voetganger, dan de fiets en het openbaar vervoer, en vervolgens pas eventueel de auto.
- Goed bereikbaar. Heel Arnhem moet goed op de fiets bereikbaar zijn. Dus ook alle bedrijven en instellingen.
- Fietsers voorrang (zeker bij regen). In de verkeersregelinstallaties (systemen die bijvoorbeeld bepalen wanneer een stoplicht op groen gaat) krijgen fietsers voorrang en we gaan experimenteren met regensensoren op stoplichten voor fietsers.
- Fietsstraten. Waar dertig-kilometer-per-uurwegen samenvallen met doorgaande fietsroutes richten we fietsstraten in. Hier heeft de fiets voorrang en is de auto te gast.
- Ruime, vrijliggende fietspaden met asfalt. We realiseren vrijliggende fietspaden op belangrijke invalsroutes van de stad, bijvoorbeeld langs de Velperweg. Hierbij letten we op de kwaliteit van fietspaden voor veranderend gebruik van bakfietsen, e-bikes en speed pedelecs. Zo worden alle fietspaden geasfalteerd en verbreden we bestaande fietspaden, zoals het fietspad langs Meinerswijk, tussen Elderveld en de Mandelabrug.
- Snorfiets van het fietspad af. Om meer ruimte te geven aan fietsen en elektrisch vervoer, gaan brandstof-snorfietsen en bromfietsen zoveel mogelijk naar de rijbaan. Net als de gemeente Amsterdam voeren we een helmplicht in voor snorfietsen om dit op een veilige manier mogelijk te maken.
- Van Noord naar Zuid via Stadsblokken. We verbeteren de fiets- en voetgangersverbindingen tussen de Rijnkade en Stadsblokken, en tussen Stadsblokken en Malburgen-West. Denk hierbij aan een fietsbrug, een intensieve veerverbinding of de aanpassing van de Mandelabrug.
- Bewaakte stallen. Bewaakte fietsenstallingen in de binnenstad houden we gratis en waar mogelijk breiden we deze uit. Er komt een vierde fietsenstalling in het Bestuurskwartier, met voldoende voorzieningen voor e-bikes.
- Oplaadpunten. We vergroten het aantal oplaadpunten voor elektrische fietsen en scooters, in gemeentelijke fietsenstallingen of met laadpunten op straat.