Arnhem als stad om te bezoeken

Niet alleen voor de inwoners zelf is Arnhem een aantrekkelijke stad. Verschillende parels zetten Arnhem nationaal en internationaal op de kaart. Dit is belangrijk voor onze lokale economie en voor de levendigheid in de stad. Daar kunnen we als gemeente nog meer uit halen.

De verbinding tussen Arnhemse parels

Het Arnhemse erfgoed, de Veluwe, het Openluchtmuseum, het Modekwartier, de Arnhemse kunstsector, de binnenstad en Burgers’ Zoo zijn stuk voor stuk unieke trekpleisters voor onze stad. D66 wil deze parels met elkaar verbinden, waardoor ze elkaar versterken.

• Toeristische verbinding naar Noord en Zuid. D66 wil een hoogwaardige toeristische verbinding tussen het Gelredome, Meinerswijk, Arnhem Centraal, Burgers’ Zoo, het Nederlands Openluchtmuseum en Nationaal Park de Hoge Veluwe, bijvoorbeeld met een historische of innovatieve trolley.
  • Entree van de binnenstad. Het station is een belangrijke entree van de binnenstad. Dat willen we beter verbinden met zowel het horeca- als het winkelgebied.
  • Naar Modekwartier en Steenstraat. Veel bezoekers komen in Arnhem voor zowel de binnenstad als het Modekwartier of het Spijkerkwartier. D66 wil daarom een betere, groene verbinding over het Velperplein en de Van Muijlwijkstraat.
  • Eusebius. We ondersteunen de ontwikkeling van de Eusebiuskerk tot cultuur- en erfgoedlocatie in het hart van de stad. Het Eusebiuskwartier rondom de kerk draagt bij aan de aantrekkelijkheid van Arnhem voor zowel inwoners als bezoekers.
  • Erfgoed zichtbaar. We behouden en versterken ons erfgoed. D66 wil dat de gemeente investeert in de zichtbaarheid van het Arnhemse verleden, zowel in het straatbeeld en oorlogsmonumenten als in ‘nieuwe’ opgravingen.
  • Herdenking Tweede Wereldoorlog. Jaarlijks besteedt Arnhem op een goede wijze aandacht aan Operation Market Garden. Wij willen dat er meer aandacht wordt gegeven aan andere gebeurtenissen en de rol die Arnhem verder ook in de Tweede Wereldoorlog vervuld, daarom ook aandacht voor bijvoorbeeld de evacuatie, Diogenesbunker en Fliegerhorst Deelen.

Een herkenbare stad

D66 vindt het belangrijk om het herkenbare profiel van Arnhem te blijven versterken. Arnhemse belangen komen zo hoger op de agenda in Den Haag en Brussel. Ook halen we zo meer investeringen vanuit de markt en van de Rijksoverheid en Europa naar ons toe.

• Investeren. We versterken het onderscheidende profiel van Arnhem en richten ons op de sectoren waar onze stad in uitblinkt: energie, cultuur en groen. Ook de gemeente moet in de zichtbaarheid en herkenbaarheid van Arnhem investeren.
  • Samen met de regio. We trekken samen op met de regio in de versterking van ons profiel: met de directe buurgemeenten, maar ook met Nijmegen en Wageningen.
  • Herkenbare marketing. D66 ondersteunt een grotere rol voor onze citymarketingorganisatie ‘Dit is Arnhem’. De uitingen van de gemeente zelf en van de citymarketingorganisatie voegen we samen tot één herkenbaar merk.