Stel meetbare doelen tegen ongezond gedrag

D66 wil dat de gemeente Arnhem duidelijke doelen stelt voor het terugdringen van ongezond gedrag. 21 procent van de volwassen Arnhemmers rookt, de helft van de kinderen beweegt onvoldoende en een op de drie middelbare scholieren onder de achttien drinkt alcohol. Die cijfers zijn hoog, ook vergeleken met de rest van Nederland.

Rookvrije generatie

De Arnhemse cijfers over ongezond gedrag liegen er niet om. En dat terwijl Arnhem stevig inzet op preventie: het college streeft naar een rookvrije generatie. In het Nationaal Preventieakkoord staat dat roken en overgewicht sterk moet worden verminderd. In Arnhem zijn daarvoor nog geen meetbare doelen gesteld. Dat vindt de fractie van D66 jammer. “De gemeente heeft wel een start gemaakt met preventie, maar de inzet kan steviger,” zegt raadslid Patrick van Iperen. “Daar kunnen meetbare doelen goed bij helpen.” De gemeenteraad stemde tijdens de behandeling van de begroting voor het voorstel.

Gezonde voeding

Ook gezond eten kan nog beter gestimuleerd worden, vindt D66. Er is een pilot met gezonde schoolkantines in de wijken waar overgewicht een groot probleem is, maar dat moet in de hele stad worden uitgevoerd. Alle kinderen hebben recht op een gezonde lunch, lessen over gezonde voeding en schoolfruit. Maar ook volwassenen hebben baat bij een gezonde omgeving. “In scholen, bedrijfskantines en sportkantines. Gezond eten is overal belangrijk,” vindt Van Iperen. Op 10 november stemde de gemeenteraad tegen dit voorstel, omdat op veel scholen al aandacht is voor gezond eten.

Beeld: Gemeente Arnhem / Rinus Baak