“Geef Arnhemse economie een impuls”

Beeld: Marco Derksen/Stichting Citymarketing Arnhem

D66 wil dat de gemeente blijft investeren in de economie van de toekomst. Tijdens de behandeling van de perspectiefnota diende D66 meerdere voorstellen in om de Arnhemse economie te versterken. Economiewoordvoerder Joris Brandts: “Met stevig economisch beleid vanuit de gemeente kunnen we zorgen voor blijvende werkgelegenheid en economische groei. Ook moet Arnhem zich blijven profileren als energiestad.”

Een bruisende stad

Een sterke, toekomstgerichte economie maakt Arnhem leefbaar en aantrekkelijk. D66 vindt dat een goed en robuust gemeentelijk economisch beleid de basis legt voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat, meer werkgelegenheid en bedrijvigheid. Brandts: “Te vaak is gedacht; de markt regelt het wel. Of: we hoeven toch geen bedrijven te helpen? Een gezonde, vrije economie houdt zichzelf niet zomaar in stand.”

Arnhem Energiestad

De energietransitie is een grote uitdaging, maar biedt ook kansen. Arnhem heeft hierin een unieke positie: we zijn dé energiestad van Nederland. Dat biedt kansen voor nieuwe bedrijven en innovatieve sectoren die bijdragen aan een duurzame toekomst.

Actie op knelpunten

In de perspectiefnota worden belangrijke economische thema’s genoemd die om actie vragen, zoals de behoefte aan nieuwe werklocaties, het versterken van de creatieve en energie gedreven sectoren, het vernieuwen van het detailhandelsbeleid, de verdere ontwikkeling van de Nieuwe Haven/Cleanport en het ondersteunen van circulaire initiatieven. Dankzij D66 is hiervoor nu geld beschikbaar. Brandts: “Dit vraagt om een gemeente die samen optrekt met het bedrijfsleven.”

Aandacht voor toerisme, recreatie en citymarketing

Daarnaast heeft D66 samen met de VVD een voorstel ingediend om structureel extra te investeren in toerisme, recreatie en citymarketing. De opbrengsten van de toeristenbelasting worden hiervoor gebruikt. D66 vindt dat Arnhem beter gepositioneerd kan worden als gastvrije, aantrekkelijke stad voor bezoekers, studenten en bedrijven. Brandts: “Door samen te werken met Stichting City Marketing Arnhem kan de stad economisch profiteren en haar imago en vestigingsklimaat versterken.” Alle voorstellen van D66 zijn aangenomen.