Openingspeech van onze fractievoorzitter

Afgelopen zaterdag 21 oktober was het landelijk D66 congres te gast in Apeldoorn. En onze fractievoorzitter Bouwien ten Bokum mocht het congres openen.

En wat deed ze het fantastisch!

Bekijk hier de openingsspeech van Bouwien

Bouwien ten Bokum - Beeld: D66 Apeldoorn

Eindsprint naar de verkiezingen

Goedemorgen Allemaal,

Wat fijn om u, hier allen te mogen ontmoeten, in de sporttempel van Apeldoorn. Op déze plek klinkt over nog geen dríe maanden het startschot van het Europees Kampioenschap Baanwielrennen en het jaar daarop is dit de locatie van het EK Indoor Atletiek. Vandáág zetten wij hier samen de eindsprint in naar de verkiezingen van 22 november.

Mijn naam is Bouwíen ten Bokum, fractievoorzitter van D66 Apeldoorn. Mede namens mijn fractiegenoten Elly, Robert Jan, Jeannette, Peter én alle ongeveer 200 Apeldoornse D66 leden, heet ik u van harte welkom in de hoofdstad van de Veluwe.

U kent Apeldoorn natuurlijk állemaal van fietsen en wandelen in de uitgestrekte natuurgebieden. Van het Kröller-Müller, de Apenheul en natúúrlijk van Paleis het Loo.
Onze staatssecretaris, Gunay Uslu, heeft Paleis het Loo, na een omvangrijke uitbreiding en verbouwing, vórig jaar opnieuw geopend. Het is écht heel tof geworden. Een aanrader om vooral zelf eens te gaan kijken!

En dat maakt Apeldoorn zo uniek!

Groen en ruimte is altijd het meest opvallende kenmerk geweest van Apeldoorn. Mede dáárom was Apeldoorn ten tijde van de grote
rijks-decentralisaties in de jaren 60, de beoogde de tweede schrijftafel van Nederland. Onder andere de Belastingdienst, het Kadaster en het Rijkscomputercentrum streken hier neer.

De toen wat normatieve christelijke gemeente op de Veluwe kreeg opeens heel veel ambtenaren te verwerken. Apeldoorn groeide uiteindelijk door naar het huidige aantal van 168.000 inwoners, de 11e gemeente van Nederland, groter dan Arnhem.

En die combinatie van twee werelden, is wat Apeldoorn zo uniek maakt. De dynamiek van de stad, met de rust van het bos om de hoek.
En ik denk, over niet al te lange tijd, wel jaarrónd, want het is toch niet voorstélbaar, dat de volgende generatie koningshuis de kroondomeinen in de winter óók nog zal afsluiten voor de jacht.

Bijzondere architectuur en kunst

Die rijksinvloed, waar ik het zojuist over had, heeft hier veel bijzondere architectuur opgeleverd. Dat spreekt mij, van huis uit architect, natuurlijk erg aan. Ik nodig u uit, even méé te kijken door mijn architectenbril.
De politieacademie bijvoorbeeld, is hier gevestigd in een voormalig klooster. Het monument is daarvoor indrukwekkend verbouwd met een enorme koepel van staal en glas.

En ook de belastingdienst uit de jaren 60 is een aantal jaar geleden fantastisch getransformeerd. Het zijn fluïde torens geworden, die als een soort UFO’s zijn geland in een bosomgeving, met een openbaar toegankelijke kunsttuin.  Er is een waterbassin, dat ook wordt gebruikt voor koeling en de metalen huid van de technische gebouwen heeft reliëfs van draken en water spuwende maskers, ontworpen door kunstenaar Rob Birza.

Apeldoorn is sowieso een stad die veel waarde hecht aan kunst in de openbare ruimte. Het staat er vol mee. De landelijke oeuvreprijs voor beeldhouwen, die hier wordt toegekend, leverde o.a. werken op van Joep van Lieshout, Maria Roosen, en meest recent Henk Visch.

De waarde van Hertzberger Park

Deze stad is óók belangrijk voor de beroemde architect Herman Hertzberger. Ik ben zelf een van zijn laatste leerlingen, voordat hij stopte met lesgeven in Delft. Hij ontwierp hier o.a. het CODA-museum en Theater Orpheus, maar vooral – begin jaren 70 – zijn méést beroemde gebouw: Centraal Beheer.

Wat maakt het CB-kantoor nou zo iconisch? Het was een stad in één gebouw. De eerste kantoortuin van Nederland. Alle werknemers, chéfs en ondergeschikten, zaten door elkaar. Ze konden elkaar ontmoeten in gemeenschappelijke ruimtes. In plaats van een koffiejuffrouw, die met zo’n wagentje langs de bureaus ging, was er een koffiebar ín het gebouw. Heel inclusief en kansengelijk.

Het kantoor, pal naast het station, staat inmiddels al meer dan 10 jaar leeg en verkeert in deplorabele staat. Het heeft ingeslagen ruiten, waterschade en er is zelfs brand geweest.

Ik schetste u de Apeldoornse traditie van geslaagde architectonische transformaties. Maar bij Centraal Beheer is dat vooralsnog nog níet gelukt. Gisteren hielden we daarom een pre-congres over dit gebouw. U was er misschien bij. De overweldigende opkomst en de persaandacht lieten zien hoe groot de betrokkenheid is in de samenleving. Herman, inmiddels 91, was er zelf ook.

Hertzberger heeft met dit vooruitstrevende gebouw bijgedragen aan emancipatie en gelijkwaardigheid. Dezelfde waarden, die wij als partij uitdragen en die mij als bestuurslid van het Els Borstnetwerk extra na aan het hart liggen. Het blíjft nodig om ons hard te maken vóór vrijheid en tégen de conservatieve wind, die ook vrouwenrechten onder druk zet.

Nieuwe Energie voor een sterker, schoner en eerlijker toekomst!

Zoals het zwaar verwaarloosde CB-gebouw dreigt af te brokkelen, geldt dat ook, en dan maak ik een bruggetje, voor de staat van onze democratie. Beide hebben ‘nieuwe energie’ nodig. Zoals ík u graag op een andere manier naar een vervallen gebouw heb willen laten kijken, hoop ik dat ons verkiezingsprogramma mensen de waarde van de democratie toont. Het is de kúnst om de betekenis en de waarde dóór de imperfecties van de democratie héén te blijven zien. We moeten met elkaar bereid zijn daarvoor te blíjven strijden. Dat maken deze tijden van afschuwelijke oorlogen en onderdrukking pijnlijk duidelijk.

Nieuwe energie voor Nederland, dat is onze inzet voor 22 november.
Vandaag bespreken we progressieve plannen voor een sterker, schoner en eerlijker toekomst. Ik kijk uit naar de speech van onze partijleider Rob Jetten.

Ik wens u allemaal een inspirerende dag toe. Kom nog een terug naar Apeldoorn, en vergeet dan voorál niet: het Centraal Beheergebouw.