Groen en Openbare Ruimte

Amsterdammers verdienen een groene, gezonde, leefbare stad. D66 strijdt hier hard voor. Na jaren campagne voeren krijgt Amsterdam dankzij raadslid Ilana Rooderkerk eindelijk vrouwvriendelijke openbare toiletten. De afgelopen jaren heeft D66 er ook voor gezorgd dat de investeringen in groen zijn verdubbeld. Dat is ook echt nodig, want de Amsterdamse parken zijn de tuin van de Amsterdammer. D66 wil dat parken biodivers zijn, en dat er goed gesport, gespeeld, gerust en gerecreëerd kan worden. Naast goede stadsparken, is divers en kleinschalig groen tussen huizen en in straten belangrijk. D66 ziet kansen om samen met bewoners in ‘groen en blauw’ niet alleen de kwaliteit maar ook de gebruikerswaarde te vergroten. Voorbeelden zijn: meer bomen en planten plaatsen, de kwaliteit van het water verhogen zodat er op veel meer plaatsen in de stad gezwommen kan worden en sierperkjes transformeren tot speelveldjes of buurttuinen. Veel bewoners hebben hier ideeën over voor hun eigen buurt en D66 wil dit mogelijk maken.

Levendige en groene buurten

Amsterdam wordt gemaakt door al haar groen en de levendigheid in de stad en op straat: het picknicken in het park om de hoek, de terrassen, de wereldberoemde festivals, de vernieuwing, het zwemmen in het water. Aan dergelijke initiatieven van onder andere ondernemers, makers en bewoners ruimte geven staat voor D66 ook de komende jaren weer centraal, met oog voor een balans tussen recreatie voor verschillende groepen en het behoud van de natuur. Woongenot gaat voorbij een huis, het vraagt om een groene en levendige stad.

• We investeren in bestaand en nieuw groen in bestaande buurten. Er komt een groennorm op buurtniveau en de groennorm in nieuwe woonwijken wordt de ondergrens. Bij de groennorm hoort ook privaat groen (o.a. tuinen, daken en gevels). Het uitgangspunt is dat elke buurt een eigen park(je) heeft.
  • We verminderen het aantal parkeerplaatsen, vergroten het verticaal groen, en planten kleine stadsbossen, ook wel ‘tiny forests’. We beschermen onze binnentuinen en gaan verharding tegen, dit leggen we vast in bestemmingsplannen.
  • Bedrijven op bedrijventerreinen krijgen meer ruimte om te investeren in een groene openbare ruimte rond hun locaties. Een goed voorbeeld is het bedrijventerrein aan de Paasheuvelweg in Zuidoost.
  • Groen in Amsterdam wordt uitgebreid. Als onderdeel van de viering van 750 jaar Amsterdam zetten we in op het realiseren van meer groen in elk stadsdeel. We kijken hiervoor uit naar innovatieve ideeën zoals het realiseren van een park in het Oosterdok (groen op water).
  • De Herengracht wordt parkeervrij zodat er meer verblijfsruimte komt in de binnenstad.
  • D66 ziet kansen om samen met bewoners in zowel groen in de buurt niet alleen de kwaliteit maar ook de gebruikerswaarde te vergroten, bijvoorbeeld door veel meer fruitbomen/planten te plaatsen, de kwaliteit van het water te verhogen zodat er op veel meer plaatsen in de stad gezwommen kan worden, en sierperkjes te transformeren tot speelveldjes of buurttuinen. De balans tussen de ecologische en recreatieve waarde houden we daarbij in het oog.
  • We intensiveren het overleg met de volkstuinverenigingen om passend bij het park en de omgeving, ook daar tot breder gebruik te komen.
  • Een levendige en groene buurt is niks als de straten niet schoon zijn. We zorgen er daarom samen met Amsterdammers voor dat we zwerfaval en vuilnis naast vuilcontainers zo snel mogelijk opruimen.
  • We gaan door met het vergroenen schoolpleinen.
  • Elke buurt krijgt 30 procent bladerdek of bodemgroen en iedereen woont maximaal 500 meter van een park af.
  • We zorgen voor levendige buurten en openbare ruimte door waar het zonder overlast kan de uitgebreide terrassen uit de covid-tijd voort te zetten, ruimte voor kunst en cultuur in parken en op pleinen mogelijk te maken door het verminderen van de leges buurtgerichte evenementen. We geven meer ruimte voor horeca om af en toe een bandje of een dj te plaatsen, zeker tijdens evenementen zoals Koningsdag en Pride.

Kwaliteit van ‘groen en blauw’

D66 ziet kansen om samen met bewoners in ‘groen en blauw’ niet alleen de kwaliteit maar ook de gebruikerswaarde te vergroten. Er zijn in de stad plekken die beter benut kunnen worden. Bij elke locatie wordt afgewogen welke nieuwe functie of gebruik het meest bijdraagt aan de buurt en aan de stad. De wensen en betrokkenheid hierbij van bewoners is essentieel. Voorbeelden zijn: meer fruitbomen/planten plaatsen, de kwaliteit van het water verhogen zodat er op veel meer plaatsen in de stad gezwommen kan worden, en sierperkjes transformeren tot speelveldjes of buurttuinen. De balans tussen de ecologische en recreatieve waarde houden we daarbij in het oog. We intensiveren het overleg met de volkstuinverenigingen om, passend bij het park en de omgeving, ook daar tot breder gebruik te komen. Voor het vieren van 750 jaar Amsterdam zetten we in op het realiseren van meer groen in elk stadsdeel. We kijken hiervoor uit naar innovatieve ideeën zoals het realiseren van een park in het Oosterdok (groen op water).

Schone buurten

Een levendige en groene buurt is niks als de straten niet schoon zijn. Een veelgehoorde klacht van bewoners is dat containers vol zitten, dat afval ernaast gezet en niet opgehaald wordt. Afval op straat ziet er niet alleen onaantrekkelijk uit, het trekt ook meer afval én ongedierte aan. Zowel de Amsterdammers zelf als de gemeente hebben hier een verantwoordelijkheid. We zorgen er daarom samen voor dat we zwerfaval en vuilnis zo snel mogelijk opruimen. Dit bereiken we door meer bakken te plaatsen, vaker te vegen en vaker te legen.

Groene daken

D66 is tevreden met de aandacht voor zon-op-dak, dezelfde urgentie is echter ook nodig voor het realiseren van groene daken. Groene daken dragen bij aan biodiversiteit en klimaatadaptatie. Groene daken kunnen soms zelfs hand in hand gaan met zonnedaken, wat in Amsterdam echter nog nauwelijks gebeurt. Het is ook nog onvoldoende inzichtelijk gemaakt waar dit kan in Amsterdam. Dat inzicht moet op korte termijn komen.