Organiseer een verhalenprijs met 750 jaar Amsterdam

D66-raadslid Anne Wehkamp neemt het initiatief om met de viering van 750 jaar Amsterdam de Amsterdamse verhalenprijs te organiseren. Middelbare scholieren uit de derde en vierde klas worden uitgenodigd om hun mooiste, gekste, of bijzonderste verhalen over Amsterdam te delen. “De leesvaardigheid van jongeren is zorgwekkend. Juist schrijven en lezen van verhalen helpt in het vergroten van taalvaardigheid bij jongeren. De viering van Amsterdam 750 jaar is een prachtig moment om op een leuke manier bezig te zijn met taal.”

Taalniveau zorgwekkend

De afgelopen jaren is de taalvaardigheid van tieners drastisch achteruitgegaan. De taalvaardigheid van meer dan 30% van de Nederlandse 15-jarigen is dusdanig zwak dat zij het risico lopen om laaggeletterd het onderwijs te verlaten. Hierdoor kunnen ze minder goed functioneren in de maatschappij. Omdat ze bijvoorbeeld niet in staat zijn om belangrijke brieven – van de overheid – te lezen en te begrijpen. Daarnaast is lezen belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling, doordat men in aanraking komt met perspectieven en visies buiten hun eigen bubbel. 

Betrek scholieren met verhalen

Een onderdeel van de viering van Amsterdam 750 jaar is het vertellen van ‘het verhaal van Amsterdam’, om scholieren hierbij te betrekken stelt Wehkamp voor om scholieren hierbij te betrekken door een verhalenprijs te organiseren. Zij kunnen hun verhaal over Amsterdam schrijven en insturen. Waarbij ze worden aangemoedigd om elkaars verhalen te lezen. De verhalen kunnen bijvoorbeeld gaan over hun favoriete leraar, Amsterdamse voetbalclub of over de geschiedenis van Amsterdam. 

In aanloop naar het schrijven delen Amsterdamse verhalenvertellers tips over het schrijven van verhalen. Vervolgens kiest een jury, waar bijvoorbeeld de burgemeester inzit, de mooiste, bijzonderste, indrukwekkende of inspirerende Amsterdamse verhalen van scholieren. De schrijver van het beste verhaal wordt in het zonnetje gezet, en wordt het verhaal gepresenteerd aan de stad.