Groen en duurzaam Zutphen
Verkoeling en vergroening, minder steen, meer groen, water en bomen, het staat ambitieus geagendeerd.
We lezen dat het aangepaste Verkeerscirculatieplan, volgend jaar dan eindelijk gepresenteerd wordt en dat is prachtig, het huidige stamt uit 1996.
We gaan ervanuit dat hiermee onze lang gekoesterde wens, “Zutphen Fietsstad”, in vervulling kan gaan.
De raad heeft in 2021 per motie gevraagd verkeersonveilige situaties met name voor fietsers en voetgangers in beeld te brengen.
Daarbij een uitvoeringsprogramma voor te leggen met overwegingen rondom gezondheid, luchtkwaliteit en een veilige maximumsnelheid.
D66 ziet hierin een wenkend perspectief voor het realiseren van onze ambitie, “Invoering van 30km zone in de bebouwde kom”.
En dat brengt ons bij de vraag “Van wie is de stad”?
Volgens een rapport van Milieudefensie neemt de auto meer dan de helft van de ruimte op straat in beslag.
D66 wil dat auto’s zo min mogelijk ruimte in beslag gaan nemen, zodat we meer ruimte en veiligheid voor fietsers, voetgangers en spelende kinderen creëren.
Om dit te stimuleren vinden wij het experiment van een autoloze zondag in Zutphen, in navolging van o.a. Rome en Parijs het uitproberen waard. Zie de motie van GroenLinks die we mede indienen.
Het College is voortvarend aan de slag met de energietransitie, er staan al vele plannen in de steigers.
D66 maakt zich zorgen over het Burgerberaad. Het eerste Burgerberaad Energietransitie moet niet langer uitgesteld worden. Het zou jammer zijn dat inwoners het als mosterd na de maaltijd zouden ervaren. Daarom graag snelheid.