Ton Veraart

Ton Veraart - Beeld: Pim Folmer

Ton Veraart (1959) begon zijn loopbaan als bemiddelaar en personeelsfunctionaris. Na een lange periode in scheepvaart/haven en vervoer, leerde hij de (proces)industrie kennen als directielid van een multinational.

• 65 jaar
  • Hulst
  • Vlissingen

Inmiddels heeft Ton ook brede ervaring in politieke organen en als bestuurder van uiteenlopende non profit organisaties (onderwijs, zorg en welzijn, kunst en cultuur). Dit alles naast zijn staat van dienst als HR manager en directeur van bedrijven in Nederland.

Thans is hij directeur/eigenaar van enkele bedrijven en tevens werkzaam als management trainer/consultant. Sinds 2015 is hij D66-fractievoorzitter in Provinciale Staten van Zeeland.

Motivatie om
politiek actief te zijn

Al van jongs af aan ben ik politiek geïnteresseerd en inmiddels meer dan 40 jaar onafgebroken actief voor en namens D66. Het liberalisme spreekt mij aan als een progressieve stroming, waarbij we mensen stimuleren zonder betutteling. Ik geloof in de eigen kracht van individuen en hecht aan kansengelijkheid en rechtvaardige verdeling van welvaart. Vanuit een Europese identiteit zoek ik de toekomst van onze regio in de sterke banden met Vlaanderen.

De afgelopen 8 jaar was ik fractievoorzitter in Provinciale Staten van Zeeland. In Zeeland gaat de Provincie echt over belangrijke onderwerpen zoals openbaar vervoer, wegen, economie, havens, energiebeleid, natuur en cultuur. Daarnaast maken we ook plannen voor meer woningen, veiligheid, zorg en onderwijs omdat dat belangrijke onderwerpen zijn die in Zeeland niet passen bij de kleine gemeenten.

Wat is voor jou het belangrijkste punt uit het verkiezingsprogramma en waarom?

Vele honderden miljoenen uit de PZEM beschikbaar maken voor energietransitie, klimaatadaptatie, woningbouw, onderwijs en cultuur.
Die investeringen zijn nodig om extra inwoners aan te trekken en de voorzieningen op peil te brengen en te houden.

Waar kom je graag in de provincie?

Op ut strange.

Welke kansen zie jij voor Zeeland?

Aantrekkelijk en betaalbaar wonen.

Wat betekent D66 voor jou?

Progressieve politiek met prioriteit voor duurzaamheid.

Laatst bezochte culturele event? Waarom ga je graag daarheen?

Jazz concert in Porgy en Bess. Muzikale topkwaliteit in een vertrouwde lokale omgeving.