Jan Paternotte op bezoek bij de Food Innovation Academy

Vorige week vrijdag was de nr. 2 van de D66 kandidatenlijst Jan Paternotte op werkbezoek in Vlaardingen. De fractievoorzitter van D66 in de Tweede Kamer bezocht met lokale democraten de Food Innovation Academy (FIA). Deze mbo opleiding is nu enkele jaren actief en biedt volop opleidingskansen in de voedselindustrie.

Tijdens het werkbezoek werden de D66-ers ontvangen door Perry van Gils, directeur van Sococo, één van de 20 partners van de FIA. Zijn bedrijf is niet alleen importeur van Fairtrade Coffee, maar geeft ook leiding aan de horeca in de ontvangstruimte. Hier zijn veelal mensen actief met als uitgangspunt “maak gebruik van ongezien talent”. Na hun actieve periode bij de FIA stromen zij door naar een reguliere baan.

Binnen het mbo-gedeelte van de FIA krijgen leerlingen een opleiding binnen de voedselbereiding, onder anderen op het gebied van bakkerijproducten en ijsbereiding. De FIA is de enige plaats in de Benelux waar meester-ijsbereiders kunnen worden opgeleid.

Jan Paternotte en de andere aanwezigen kregen uitleg over de onderzoeksactiviteiten die in het laboratorium plaatsvinden. Ook werd verteld over het voorkomen van voedselverspilling. Ieder restproduct heeft waarde, dat weer elders kan worden ingezet. Er wordt bij de FIA serieus werk gemaakt middels de mbo Challenge Voedselverspilling.

Tot slot werd door de ook aanwezige D66 wethouder Koen Kegel verteld, dat Vlaardingen momenteel bezig is om zich als mbo-stad op de kaart te zetten. Zo komt er op het voormalige Unileverterrein een zorgcampus die net als de FIA, jongeren een kans biedt voor een gedegen baan met toekomstperspectief.