Bijl aan hondenbelasting

Hondenbezitters hebben verheugd gereageerd op het pleidooi van D66-fractievoorzitter Van Maldegem om de hondenbelasting af te schaffen. Meerdere partijen vinden dat een goed voorstel, maar durfden nog niet om de hondenbelasting al in 2023 af te schaffen.

Oneerlijke belasting

De enige dieren waarover de gemeente Veere belasting heft, zijn honden. Eigenaren van paarden, katten en duiven hoeven dus geen belasting te betalen. “Dat voelt heel willekeurig en oneerlijk,” aldus Jacco van Maldegem, die namens D66 in de raadsvergadering van 15 december voorstelde om de hondenbelasting daarom af te schaffen.

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.

Niet gebruikt voor hondenvoorzieningen

Sommige mensen vinden de hondenbelasting wel goed. Die zeggen dat de gemeente ook kosten maakt voor honden. “De grap is alleen dat de opbrengst uit de hondenbelasting niet gebruikt wordt voor uitlaatgebieden, of poepzakjes,” stelt de D66-fractievoorzitter.

Baasjes betalen meer voor de gemeente

De hondenbelasting komt op de grote hoop terecht van de gemeente. Daarmee betaalt de gemeente schoolgebouwen, planten en struiken op straat en de ambtenaren. Van Maldegem: “Baasjes van honden betalen dus gewoon meer mee aan de gemeente, dan inwoners zonder honden, en ze krijgen daar niets extra’s voor terug.”

Dure controles

Om te controleren of ieder baasje de belasting netjes betaalt, controleert de gemeente Veere ook. “Dat kost veel geld. In sommige gemeentes wel ongeveer de helft van wat de hondenbelasting oplevert,” weet de D66-voorman te melden.

Gemeente komt ook achter de voordeur

Om goed te kunnen controleren of inwoners geen hond bezitten, moet de gemeente ook in huizen van inwoners controleren. Van Maldegem: “Dat vindt D66 ook een grote inbreuk op je privacy. De gemeente mag wat ons betreft alleen achter de voordeur komen voor heel erge dingen.”

Veel steun voor idee, andere fracties durfden niet

Een behoorlijk aantal partijen in de gemeenteraad vonden het idee van D66 Veere goed klinken. Ze durfden het in de raadsvergadering nog niet aan om direct voor het voorstel van D66 te stemmen. De wethouder Financiën gaat dit voorjaar nadenken over een voorstel om de hondenbelasting vanaf 2024 af te schaffen.