Alex Maas

Alex Maas - Beeld: Mary Remijnse

“Wij gaan uit van de eigen kracht van mensen, en kijken niet weg als iemand een steuntje in de rug nodig heeft.”

• 52 jaar
  • Domburg

De veertien Veerse kernen verschillen allemaal van elkaar, en maken Veere samen sterk. Ze horen bij elkaar. Wat de kernen bindt is dat het er goed wonen, ondernemen en recreëren is. Om dat zo te houden is een gemeentebestuur nodig dat oog heeft voor zaken die mis gaan of dreigen te gaan in Veere. Én vooral een gemeentebestuur dat uitgaat van de kracht en inventiviteit van de inwoners en organisaties. Een gemeentebestuur dat denkt in kansen, maar niet blind is voor de risico’s. En die ook durft te benoemen. D66 is precies die partij die Veere nodig heeft. En daar werk ik graag aan mee.

Bijvoorbeeld om de balans te vinden tussen ruimte voor ondernemers en de leefbaarheid van de kernen. Hoe we ook op de drukke stranddagen de kernen en de kuststrook leefbaar, bereikbaar en verkeersveilig houden. Of een antwoord te vinden hoe we de kwaliteit van onderwijs hoog houden met soms erg kleine scholen.
Hoe zorgen we, met dertien kernen en soms erg kleine scholen voor bereikbaar maar vooral uitstekend onderwijs voor de kinderen?

Lievelingsplek in je gemeente (en waarom?)

Hoogduin tussen Domburg en Oostkapelle. In één ogenblik zie je daar alles wat Veere en Zeeland mooi en waardevol maakt: zee, strand, duinen, bos en het agrarische achterland met in de verte de monumenten van de Walcherse steden en de haven en industrie aan de Westerschelde.

Daarnaast het hoogste punt van de kustmarathon net voorbij Westkapelle. Net zo mooi als Hoogduin, maar dan met de plus dat je daar, in het eerste oktoberweekend, weet dat je de finish aan de Langstraat ook wel gaat halen.

Welke kansen zie jij voor je gemeente?

Dat blijft het toerisme voor de gemeente. Jaarlijks brengen honderdduizenden mensen uit binnen- en buitenland hun vakanties en vrije tijd door bij ons. Daar willen ze ook nog eens graag veel geld voor betalen. Beseffen we wel voldoende hoe uniek dat is en hoe bevoorrecht we daarmee zijn?

De tweede kans die ik zie is het tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Veere ligt nu eenmaal ver bij de Randstad, West-Brabant en Vlaanderen vandaan. Te ver om dagelijks op en neer te rijden om daar te werken. De ontwikkelingen op digitaal (samen)werken en bijeenkomen nemen dit bezwaar tegen wonen in Veere weg.

Wat zijn drie zaken die jij als raadslid wil veranderen?

• een gemeentebestuur dat echt weer gaat luisteren naar burgers en bedrijven. En niet alleen maar zeggen dat ze dat doen en belangrijk vinden.
  • de gemeente moet weer een goede werkgever worden waarin de goed gemotiveerde ambtenaren en bestuurder in een fijne en veilige omgeving kunnen werken aan de goede dingen voor Veere.
  • Het is de allerhoogste tijd om de kernen en de kuststrook met goede ontsluitingswegen ook op drukke dagen bereikbaar te houden, maar vooral veilig en leefbaar.

Welk boek raad jij graag iedereen aan?

Alle boeken van Maarten ’t Hart. Dat is toch wel de beste Nederlandstalige schrijver, vind ik

Welk evenement had je niet graag willen missen?

Jazz by the Sea, gewoon een heerlijk weekend met mooie muziek, enthousiaste muzikanten en een publiek dat geniet van muziek en terras, de cafés en de restaurants.

Daarnaast ook Concert at Sea. Die fantastische locatie, bijna op fietsafstand van ons eiland en al die vele mooie, wereldberoemde artiesten die ik daar heb mogen zien optreden.