Kosten 4e wethouder hoog voor gemeente Veere

De beoogde coalitie van SGP, HVV, VVD en ChristenUnie hebben aangegeven een vierde wethouder noodzakelijk te vinden. D66 Veere heeft nagevraagd wat die vierde wethouder, die op basis van het aantal zetels in de raad onnodig is, de inwoners gaat kosten. Het antwoord: ruim een half miljoen euro.

Een ton loon per jaar

Het brutoloon van een fulltime werkende wethouder in Veere is 100.000 euro per jaar. Dat is inclusief een onkostenvergoeding. Daar komt ook nog 34.000 euro per jaar pensioen- en verzekeringspremie bij. Daarnaast rekent de gemeente per wethouder met jaarlijks 15.000 euro aan kosten voor het secretariaat en de afdeling communicatie.

Rekenmachine vierde wethouder

De kosten van een vierde fulltime wethouder in Veere in vier jaar tijd lopen op tot 6 ton. Beeld: D66 Veere

Alle kosten samen is 6 ton in vier jaar tijd

In totaal is dat dus ruim een half miljoen euro aan directe kosten voor een vierde wethouder over de hele raadsperiode. Dan rekenen we nog niet de indirecte kosten van het secretariaat en de communicatieve ondersteuning mee. Dan loopt de teller bijna op tot 600.000 euro in vier jaar tijd.

Bezuinigingen dreigen

D66-fractievoorzitter Jacco van Maldegem: “Dat is ruim 400 euro per dag. Dat vinden wij heel veel geld voor Veere.” Zeker als je weet, zo gaat hij verder, dat de vier beoogde coalitiepartijen de belastingen niet willen verhogen. “Dan kan het niet anders dan dat deze coalitie op andere zaken gaat bezuinigen. Het moet tenslotte uit de lengte of de breedte komen.”

Vierde wethouder onnodig

De beoogde coalitiepartijen SGP, HVV, VVD en ChristenUnie zijn gestart met de onderhandelingen voor een nieuw college voor de gemeente Veere. Samen zijn deze partijen goed voor 11 zetels in de raad. Dat is één meer dan noodzakelijk is voor een meerderheid in de 19 zetels tellende gemeenteraad van Veere.

Draagvlak is oude oppositie

Tot nu toe telde de gemeente Veere drie wethouders. De huidige coalitie denkt met ChristenUnie een breed draagvlak te creëren in de samenleving en in de raad. Op de keper beschouwd is het echter de voormalige oppositie; ChristenUnie en SGP vormden tot de verkiezingen samen één fractie.

Inwoners geen voordeel

ChristenUnie is met haar 1 zetel strikt genomen niet nodig voor de meerderheid in de raad. Voor het bedrag van bijna 6 ton zou D66 heel graag andere dingen zien gebeuren in de gemeente. “Zaken inwoners voordeel van hebben. Vooralsnog is het effect immers alleen meer foto´s in de weekkrant van wethouders die iets openen of een boom planten.”

Niet fulltime, dan minder kosten

Het kan zijn dat de coalitie besluit dat niet alle wethouders fulltime betaald krijgen voor hun functie. In dat geval valt de rekening voor de inwoner van Veere navenant lager uit.