De laatste tijd zien we in de media dat winkeldiefstal toeneemt, vooral vanwege de zelfscankassa’s. Dit horen we ook terug van diverse ondernemers.
Reden voor ons commissielid Hubert van Zanten om vragen te stellen aan burgemeester Naafs over de situatie in onze gemeente.

Normen en waarden

In de media lezen we volop berichten over agressie tijdens de zelfscancontrole. Vaak ook gericht tegen minderjarigen en jongeren omdat zij vooral in de winkels werken.

Volgens gedupeerde ondernemers en deskundigen zijn er diverse oorzaken:

“Na corona hadden veel mensen het gevoel dat alles kon. Dat speelt ook mee. We horen ook dat veel mensen vinden dat bedrijven al zoveel geld verdienen, een paar producten kunnen ze wel missen. Dat rechtvaardigt voor veel mensen dat ze iets mee kunnen nemen.”

“Als je binnenloopt word je nauwelijks meer aangesproken, persoonlijke benadering is niet meer wat het vroeger was. Als klant loop je dan anoniem door een winkel, dat maakt het makkelijker om te stelen.”

“Ook hier gelden wel weer de normen en waarden. Laten we niet goedpraten dat er agressie en geweld in de supermarkt plaatsvindt, omdat iets jou niet bevalt op dat moment.”

Naast de stijgende winkeldiefstallen zien we dus ook een stijging van agressie en geweld.

Hubert van Zanten heeft onderstaande vragen gesteld. De antwoorden van de burgemeester zijn beknopt samengevat.

Winkeldiefstallen

Leeft dit beeld van de winkeldiefstallen en agressie bij de zelfscankassa’s ook bij de winkeliers in onze gemeente?

De Burgemeester: ,,Er is een beknopte uitvraag bij de ondernemersverenigingen gedaan. Zij zien een verband met de inflatie en corona. Dit beeld wordt dus herkend. De supermarkten zien dat klanten die de zelfscan doen en gecontroleerd worden ongeduldiger zijn. Vooral bij vlees, kaas, alcoholische dranken en wasmiddelen worden minder goed gescand.

Aangifte

Kan het zijn dat de dalende cijfers van de winkeldiefstallen veroorzaakt worden doordat ondernemers minder aangifte doen?

De Burgemeester: ,,Hier is niet goed inzicht in. Ondernemers proberen het vaak zelf op te lossen. Bij de politie ligt er minder vaak prioriteit bij winkeldiefstal. Als er sprake is van  agressie, geweld of grotere bedragen wordt de politie wel ingeschakeld en die pakken dat dan ook op.

Cijfers

Zijn er ook andere cijfers beschikbaar voor onze gemeente, bijvoorbeeld vanuit de ondernemersverenigingen of de verzekeringsmaatschappijen?

De Burgemeester: ,,Harde cijfers ontbreken hier. De bedrijfsleider van de Zeeman vertelde wel dat die vaker lege dozen en lege kledinghangers aantreft. Ondernemers kunnen ook terecht bij de stichting SODA, Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling. Zij helpen ondernemers met de schadeafhandeling.

BOA’s

Speelt dit ook bij de BOA’s, politie, brandweer, ambulances, etc.?

De Burgemeester: ,,De politie, brandweer en BOA’s hebben helaas ook te maken met agressie. De gemeente werkt volgens het convenant Publiek Veilige Taak. Twee jaar geleden hebben de BOA’s een bodycam gekregen omdat zij op straat heel direct met agressie te maken kunnen hebben. Dit was eerst als proef en toen bleek al dat de agressie afnam omdat mensen zagen dat ze opgenomen werden als ze “uit hun plaat gingen”.
Er is ook agressie tegen toezichthouders en handhavers. Soms hebben medewerkers over de telefoon weleens te maken met mensen die oververhit reageren. Via weerbaarheidstrainingen worden de medewerkers geleerd om hiermee om te gaan.

Raad het college aan om hier beleid voor te maken en bij de volgende kadernota hier geld voor te reserveren, bijvoorbeeld uit de resterende coronagelden?

De Burgemeester: ,,Het college was al van plan om alles wat met agressie, geweld, weerbaarheid en maatregelen te inventariseren en te bezien of alles nog op orde is. Vooralsnog lijkt het erop dat er geen extra geld nodig is. Mocht dit zo zijn dat zal het college dit zeker melden aan de gemeenteraad.