“En zó is deze democratie, van niemand, maar behoort ze ons allemaal toe.”(Myron Hamming)

Groningen kiest de BoerBurgerBeweging als de grootste partij van onze provincie. Het is de BoerBurgerBeweging gelukt om hoop te bieden. Dankzij hun overwinning hangen onze vlaggen weer recht. Ik wil de BoerBurgerBeweging dan ook van harte feliciteren met deze overwinning. Gezien die overwinning is het de enige juiste keuze dat de BoerBurgerBeweging nu het voortouw neemt om een breed gedragen college te vormen.

D66 ziet in de verkiezingsuitslag een verdeelde provincie. We zien een duidelijke overwinning van de BoerBurgerBeweging. Partijen als het CDA, de SP, de CU en de VVD verliezen zetels. De PvdA behoudt haar zetels, evenals de PVV en Groninger Belang. FvD blijft ondanks groot verlies in onze provincie vertegenwoordigd.
Tegelijkertijd zien we een stabiele progressieve beweging in Groningers. D66 verliest weliswaar een zetel, maar we zien Volt binnenkomen met 1 zetel. GroenLinks verliest net als D66 een zetel, maar we zien Partij voor de Dieren met 1 zetel groeien. Het progressieve geluid in de provincie is weliswaar meer verdeeld over andere partijen, maar is in absolute zin gelijk gebleven.

Deze campagne ging het veel over natuur, landbouw en stikstof. Natuurlijk belangrijke onderwerpen. De uitslag lijkt te zeggen alsof dit ook het belangrijkste onderwerp is voor het nieuwe college. Maar D66 ziet dat breder. De opgaven in onze provincie zijn breder. Energie transitie, Cultuur, Wonen en Mobiliteit bepalen net zo hard de kansen van onze inwoners op werk en een goede opleiding, maken net zo hard dat onze inwoners goed en aangenaam kunnen wonen, werken en leven in onze provincie en zijn niet alleen van belang voor de huidige inwoners maar ook de toekomstige inwoners. Een nieuw college zal ook daar een stevige toekomstgerichte agenda voor moeten neerzetten wat D66 betreft.

Afgelopen week toonde het IPCC rapport nog maar eens aan hoe urgent het klimaatprobleem is. De tijdbom van het klimaat tikt, ook in Groningen.Hoewel we een week na de verkiezingsuitslag allemaal een beetje bijgeslapen zijn, is er aan de gezondheid van onze natuur en waterkwaliteit niets veranderd. De noodzaak om zo snel mogelijk aan de slag te gaan is onveranderd. Wanneer kunnen we in onze natuur zijn, zonder tot over onze enkels door de brandnetels te lopen?

D66 blijft drammen voor het klimaat en knokken voor onze kwetsbare natuur en waterkwaliteit. De gaskraan moet dicht. Voor ons is dit geen politiek, maar bittere noodzaak. Onze kinderen hebben recht op een schoon en gezond Groningen, op een veilig thuis, waar zij in kunnen en willen wonen.

En zó is deze democratie, van niemand, maar behoort ze ons allemaal toe. (Myron Hamming)

D66 wil graag anderen helpen, zonder concessies te doen aan wat urgent is. Wij kijken uit naar het gesprek met de verkenner.