Terugblik Statencommissie & -vergadering 22 mei 2024

Tijdens de Statencommissie van 22 mei is de onderzoeksverordening besproken, net als de financiering van de baanbrekers. In de avond vond een korte Statenvergadering plaats over de regioconsultatie Staat van Groningen.

Onderzoeksverordening

Op initiatief van D66 is de afgelopen maanden een provinciale onderzoeksverordening opgesteld waarmee de Provinciale Staten het zware middel van een onderzoek kunnen inzetten. Wat D66 betreft is de onderzoeksverordening een mooi middel voor reflectie op ons eigen functioneren als provinciaal bestuur en biedt het een kans om als provincie een nog betere overheid voor onze inwoners te worden. Het lokaal enquêterecht kan bijdragen aan het herstel van vertrouwen van inwoners in de overheid. D66 is daarom blij en trots met deze onderzoeksverordening.

Financiering baanbrekers

D66 is altijd positief geweest over de baanbrekers en dat zijn we nog steeds. We vinden het mooi om te zien hoe verdere ontwikkeling in Groningen geborgd is in deze projecten.

Regioconsultatie Staat van Groningen (Statenvergadering)

D66 is van mening dat de Staat van Groningen niet alleen voor, maar ook door Groningen bepaald moet worden. Daarom vinden we dat Groningen als regio zelf in controle moet blijven. Dit kan alleen als we verantwoordelijke bewindspersonen kunnen aanspreken op het behalen van de doelstellingen. We zien dit mooi terug verwoord in de reactie van het College. Wel vinden we het jammer dat kleinere gasvelden nier zullen vallen onder de Groningen wet.