Terugblik Statencommissie 27 november 2024

Tijdens de Statencommissie van 27 november 2024 hebben de Staten gedebatteerd over de aankoop van nieuwe bussen door het OV-bureau, de concept-doelen van de Economische Agenda en de Leefbaarheidsvisie 2024-2035.

Nieuwe elektrische bussen

Na het faillissement van het Nederlandse Van Hool heeft het OV-bureau besloten nieuwe elektrische bussen te bestellen bij het Chinese Yutong. Deze keuze brengt potentiële cyberveiligheidsrisico’s met zich mee. Er zijn bijvoorbeeld zorgen dat zogenaamde ‘backdoors’ in de software misbruikt kunnen worden, bijvoorbeeld om de bussen op afstand stil te leggen. Dit vormt een veiligheidsrisico voor zowel de passagiers als de betrouwbaarheid van ons openbaar vervoer. Wat D66 betreft komen er daarom strikte eisen aan de cyberveiligheid en dataveiligheid voor nieuwe bussen. We zijn daarom blij om te horen dat het overgrote deel van de software die in de bussen wordt gebruikt, van QBuzz is en zullen de inzet van de Chinese bussen kritisch blijven volgen met aandacht voor de cyberveiligheid van onze provincie. 

D66 vindt dat Groningen een voorbeeld moet zijn van hoe het anders kan. Wat D66 betreft  zijn wij een provincie die duurzaamheid omarmt en innovatie stimuleert. Het laten overkomen van bussen uit China brengt een aanzienlijke CO2-voetafdruk met zich mee, zowel bij productie als transport. Europese fabrikanten zouden deze impact kunnen beperken en bijdragen aan een duurzamer totaalplaatje. D66 vindt dat Groningen, als provincie die inzet op de circulaire economie, deze kans had moeten grijpen om Europese samenwerking te stimuleren.

Concept-doelen Economische Agenda

De concept-doelen van de Economische Agenda bevatten ambities die goed aansluiten bij het gedachtegoed van D66, zoals het streven naar een toekomstbestendige economie en leefomgeving met aandacht voor circulariteit en schoon water en lucht, het versterken van verdienvermogen en ondernemerschap door het MKB te ondersteunen en talentontwikkeling en -binding door onze regio aantrekkelijker te maken voor inwoners en nieuw talent.

Maar er zijn ook aandachtspunten. Hoewel de Economische Agenda expliciet vermeldt samen te werken met de Sociale Agenda, ontbreekt nog steeds een concreet plan om dit te realiseren. Zo richt de Sociale Agenda zich primair op armoedebestrijding en jeugdontwikkeling, terwijl de Economische Agenda veel bredere ambities heeft. Daarnaast is de samenhang tussen Stad en Ommeland belangrijk: wat D66 betreft is de Economische Agenda inclusief is en worden de belangen van de hele regio vertegenwoordigd. Daarnaast zien wij graag actie om de vaak complexe processen voor ondernemers om overheidssteun te krijgen te versimpelen en missen wij een duidelijk overzicht van de kansen voor bestaande MKB. Ook wil D66 meer aandacht voor de waterstofeconomie binnen de Economische Agenda.

Leefbaarheidsvisie 2024-2035

De nieuwe Leefbaarheidsvisie moet onze provincie helpen bij het verbeteren van de brede welvaart. D66 is blij dat enkele cruciale punten die wij hebben aangedragen tijdens de totstandkoming nu zijn overgenomen. Tegelijkertijd constateren we dat er op sommige vlakken kansen zijn blijven liggen en kijken we uit naar een snelle uitrol van de uitvoeringsprogramma’s.

Het is goed om te zien dat menstruatie-armoede eindelijk expliciet wordt genoemd in de visie. Dit taboe-onderwerp beïnvloedt de participatie van vrouwen en meisjes in de samenleving en is een symptoom van bredere armoedeproblemen. Door dit te erkennen in de visie, neemt de provincie haar verantwoordelijkheid. D66 wil concrete actie om dit probleem aan te pakken, zoals de beschikbaarheid van menstruatieproducten op openbare plekken. Wat D66 betreft moeten we komen met een provinciebreed plan waarbij niet alleen de provincie, maar ook de gemeente bijdragen. Ook zijn wij blij dat cultuur nu wordt erkend als een invloedrijke factor voor mentale gezondheid en dat er meer aandacht is voor jongeren in de visie, waarbij het belang van sociale contacten terecht wordt benadrukt.

Hoewel enkele doelen concreter zijn gemaakt, missen we nog steeds harde cijfers bij belangrijke thema’s zoals eenzaamheid en sociale cohesie. Het gebruik van termen als “aandeel” zonder percentages is onvoldoende. Hoe weten we over elf jaar of we succesvol zijn geweest? Tot onze teleurstelling wordt bovendien het belang van betaalbare woningen en eenpersoonshuishoudens niet expliciet genoemd. In een tijd waarin wonen voor veel inwoners onbetaalbaar wordt, zijn een krachtig statement en concrete doelen op zijn plaats. Ook blijft het onduidelijk hoe de leefbaarheidsvisie past binnen de bredere agenda van Nij Begun. Voor D66 is dit een gemiste kans: Nij Begun is immers het fundament van bestaanszekerheid en economische ontwikkeling in onze provincie.