Terugblik Statencommissie 26 juni 2024

Perspectiefnota 2024
Tijdens de Statencommissie van 26 juni 2024 werd de perspectiefnota 2024 besproken. Onze fractie maakt zich zorgen over het perspectief van een tekort van 4 miljoen euro voor de komende vier jaar. Voor deze vier miljoen is behalve bezuinigen, nog geen oplossing bedacht. Het college verwacht dat we met behoedzaam financieel beleid er wel komen. Daar heeft onze fractie haar twijfels over.

Door een tijdelijke inzet van het stamkapitaal wordt gebruikt om voor bijna 10 miljoen aan ruimte te maken in het resultaat. Dit wordt gehaald uit een surplus op het stamkapitaal. Hoewel onze fractie dit slim boekhouden vindt, hebben wij er ook twijfels over. Het geld wordt gehaald uit de bestemmingsreserves voor investeringen in infrastructuur, dat terwijl er grote uitdagingen op ons afkomen op het gebied van mobiliteit. Wat D66 betreft blijven wij als provincie inzetten op duurzame mobiliteit en kan deze boekhoudkundige truc niet ten koste van de mobiliteitsopgave gaan. De fractie van D66 is benieuwd hoe het college ervoor gaat zorgen dat we weer resultaat behalen, de reserve voor infrastructuur weer vullen en kunnen gebruiken wanneer het nodig is.

D66 krijgt bij de perspectiefnota het gevoel dat het college wacht op de gelden vanuit Nij Begun. Het geld vanuit Nij Begun is bedoeld om ons ter verstreken, niet om provinciale of gemeentelijke kassen te spekken. Bovendien, dat schip met geld is nog niet aangekomen en mogelijk strandt dit schip voordat het de haven in vaart. De beloofde NPLG-gelden zijn immers ook niet aangekomen. Een risicovolle strategie dus.

Voor D66 is het garanderen van voldoende schoon (drink)water van cruciaal belang. Maar we zien geen dekking voor het vergroten van de beschikbaarheid van zoetwater en het verminderen van het watergebruik. Dit is geen grote kostenpost maar voor in onze ogen erg belangrijk, omdat de waterproblematiek de komende jaren alleen maar groter gaat worden. Verder vindt D66 de plannen bij het onderdeel sport veel te beperkt. Slechts 210.000 euro voor een scholentour. Onze partij ziet kansen om meer in sport te investeren. De D66-fractie is altijd kritisch geweest op de aanpak van digitalisering door de provincie.Het programma is geprioriteerd en er worden extra middelen vrijgemaakt om te voldoen aan wet- en regelgeving. Goed dat de provincie zich daarvoor inzet, maar wat D66 betreft mag het college op dit punt ook ambitieuzer zijn dan alleen voldoen aan wet- en regelgeving.

Sociale Agenda
Tijdens de Statencommissie werd ook de sociale agenda besproken. Deze sociale agenda bevat tien doelen en hoewel D66 de doelen steunt, maken wij ons wel zorgen over de uitvoering. Wat D66 betreft komen er voor de uitvoering geen extra overlegorganen, gemeenschappelijke regelingen of programmabureaus.

We hebben in Groningen de unieke kans om een aantal grote ambities vanuit een regionaal perspectief aan te pakken. Alleen door samen te werken kunnen we deze uitdagingen het hoofd bieden en duurzame resultaten boeken. De sociale agenda moet dan ook niet gebruikt worden om financiële gaten mee te vullen.

Onze fractie is enthousiast over de prominente plek voor jongerenparticipatie in de sociale agenda. De nieuwe bestuurders van morgen zitten nu op de basisschool. Door hen nu al actief te betrekken, zorgen we ervoor dat ze over dertig jaar met trots de volgende generatie kunnen inspireren en laten zien dat hun stem en inzet er echt toe doet.  Bij dit alles moeten we de ouders van de jongeren niet vergeten. Problematiek bij ouders raakt vaak ook hun kinderen en D66 vindt het dan ook belangrijk dat er binnen de sociale agenda ook aandacht is voor deze uitdagingen.