Terugblik Statencommissie 24 januari 2024

Tijdens de Statencommissie van woensdag 24 januari 2024 is het provinciaal cultuurbeleid en de boardletter van de accountant besproken.

Cultuurbeleid

In de Statencommissie lagen het evaluatierapport van het provinciaal cultuurbeleid en het NRK-rapport over het provinciaal cultuurbeleid voor. D66 is blij dat de ambities van het college op het gebied van cultuur grotendeels overeenkomen met de ambities van D66. Wij maken ons echter zorgen over het feit dat het college aangeeft dat er voor het uitvoeringsprogramma in de komende periode minder budget beschikbaar is dan in de vorige period. Dit is wat ons betreft niet te rijmen met de grote ambities van het college. Het NRK besteedt in het rapport ook aandacht aan monitoring en het stellen van kaders. De fractie van D66 is van mening dat cultuur juist floreert als het de ruimte krijgt en ziet daarom weinig in al te strakke kaders voor kunst en cultuur. Ook beseffen wij dat te strenge monitoring bureaucratische druk bij cultuurinstellingen tot gevolg heeft. Aangezien veel cultuurinstellingen drijven op de kracht van vrijwilligers, ziet D66 dit niet als een wenselijke ontwikkeling. In een van haar aanbevelingen stelt het NRK een keuze voor tussen het versterken van de financiële middelen voor cultuurinstellingen en het accepteren van een verminderde cultuuraanbod. Wat D66 betreft is die keuze snel gemaakt: het aanbod moet behouden blijven en waar mogelijk uitgebreid. D66 zal dus pleiten voor meer geld voor de culturele sector.

Boardletter EY

Naast het cultuurbeleid spraken de Staten ook over de boardletter van accountant EY. De inzichten en aanbevelingen in de boardletter van de accountant maken wat D66 betreft duidelijkst er voor de provincie nog veel werk aan de winkel is. Zo komt er een nieuw financieel systeem, moet er een slag worden gemaakt in de professionalisering van het financiële afsluitproces en is de projectadministratie nog niet optimaal ingericht.

Voor D66 is cyberveiligheid altijd een belangrijk onderwerp geweest. De boardletter van EY laat weer zien dat er nog vele stappen te ondernemen zijn op dit gebied. De provincie moet eind 2024 voldoen aan de NIS2-norm. De NIS2 verplicht ons om aan diverse eisen te voldoen in lijn met de BIO-norm. D66 wil dat het college er werk van maakt om de cyberveiligheid van de provincie zo snel mogelijk te verbeteren zodat de basis op orde is en er kan worden voldaan aan de verplichtingen van de NIS2-norm.