Terugblik Statencommissie 23 oktober 2024

Tijdens de Statencommissie van 23 oktober 2024 stonden de begroting 2025, de najaarsmonitor 2024 en de gemeenschappelijke regeling Groningen Seaports op de agenda.

Najaarsmonitor 2024 & begroting 2025

De financiële situatie blijft spannend, zeker wanneer er sprake zou zijn van onverwachte tegenvallers. De provincie krijgt er steeds meer taken bij. D66 roept het College op om actief te lobbyen bij het Rijk om deze extra taken gefinancierd te krijgen en om zo de gezondheid van de provinciale financiën te bewaren.

Wat D66 betreft moet de provincie in tijden van krapte op de arbeidsmarkt een aantrekkelijke werkgever blijven. De begroting schetst echter een beeld van een hoog ziekteverzuim en een hoge werkdruk. D66 ziet graag dat het College werk maakt van het aantrekken en behouden van werknemers en wil graag dat de begroting wordt bijgewerkt met indicatoren voor ziekteverzuim.

Onlangs is er bij de bijeenkomst over de stand van zaken van Nij Begun duidelijk gecommuniceerd dat er geen geld uit het Nij Begun-programma bestemd is voor het financieren van fysieke infrastructuurprojecten, zoals de Lelylijn, de Nedersaksenlijn, de aanpak van de N33 of de ontsluiting van Groningen-West. Tijdens de bijeenkomst BO MIRT van 9 oktober bleek echter dat er wel bedragen vanuit het Nij Begun-programma zijn ingecalculeerd in de meeste van deze projecten. Dit roept vragen op over de besteding van deze middelen en de beleidsmatige en financiële keuzes die hierbij zijn gemaakt. Het Nij Begun geld lijkt uitgegeven voordat het is aangekomen.

Gemeenschappelijke regeling Groningen Seaports

De structuur van Groningen Seaports is erg ingewikkeld. Daarom onderstreept D66 het belang van het vereenvoudigen van de governance structuur, waarbij er nog voldoende invloed is op de activiteiten van Groningen Seaports N.V. Bovendien wordt in de regeling niet voorzien in burgerparticipatie. Onze fractie spoort Groningen Seaports graag aan om dit desalniettemin op te pakken.