Terugblik Statencommissie 19 juni 2024

Tijdens de Statencommissie van 19 juni 2024 werden de provinciale jaarstukken 2023 en de nieuwe economische visie 2035 besproken. Voorafgaand aan de commissie stelde de fractie van GroenLinks mede namens D66 vragen over de asielopvang en de financiële situatie van het Ommelander Ziekenhuis (OZG).

JAARSTUKKEN 2023
Onze fractie valt de hoeveelheid rood in de prestaties op. Dit jaar schuift de provincie 8 miljoen euro door naar 2024 omdat de planning achterloopt, maar dit levert slechts 5 rode prestaties op, waarvan 2 extern beïnvloed zijn door het faillissement van Rodin. Als we een transparante overheid willen zijn, moeten we ook eerlijk zijn als dingen niet goed gaan en dit ook eerlijk aangeven. Dit jaar deed de provincie zelf de rechtmatigheidsverantwoording. D66 is blij om te lezen dat dit goed is gegaan. Het grootste deel van de gevonden onrechtmatigheden zitten in Rodin en de aanbestedingen. We zien op dit punt een dalende lijn maar perfect zal het gezien de ingewikkeldheid van Europese aanbestedingsregels waarschijnlijk nooit worden. Toch ziet D66 graag dat het College blijft streven naar een zo groot mogelijke daling van onrechtmatigheden. De financiering van Nij Begun zal vermoedelijk via SPUK’s (specifieke uitkeringen) gaan verlopen. Gezien de ervaring met de huidige SPUK’s ziet D66 graag dat de provincie zich inzet om dit op een andere manier te laten verlopen.

ECONOMISCHE VISIE 2035
De fractie van D66 was onder de indruk van de verbeteringen die nog zijn aangebracht aan de nieuwe Economische Visie ten aanzien van het vorige concept. We zijn blij dat de vrijetijdseconomie wordt gezien als kansrijke sector, duurzame inzetbaarheid duidelijk terugkomt en de effecten van klimaatverandering stevig zijn verankerd in deze visie. Ook zijn we verheugd over de ambitie om cultuureducatie stevig in het curriculum van scholen te gaan plaatsen. Onze fractie vraagt zich wel af of het realistisch is om al deze hoge doelstellingen uiteindelijk te halen.

Op meerdere plekken in de economische visie wordt aangegeven dat netcongestie een belangrijke uitdaging is voor de komende jaren en dat de druk op het net alleen maar groter wordt. D66 kan niet voldoende uit het stuk halen hoe het college dit denkt op te gaan lossen. We zien graag dat de economische agenda ook perspectief biedt aan inwoners en bedrijven wat betreft oplossingen rondom de netcongestie. De vrijetijdeseconomie is in Groningen verantwoordelijk voor 6% van de werkgelegenheid. De Fietsberg is een concept dat we al in meerdere provincies kennen en dat een grote toeristische aantrekkingskracht heeft en daarmee ook op de werkgelegenheid in dat gebied. D66 ziet graag dat een Groningse fietsberg in de economische visie wordt verankerd. Nog meer werkgelegenheid, een toeristische trekpleister en het draagt ook nog bij aan de duurzame inzetbaarheid van onze inwoners! D66 wil daarnaast dat cultuureducatie ook voor MBO-studenten meer ingebed wordt in het curriculum, zodat ook zij meer met cultuur en kunst in aanraking komen.

In een brief van het kabinet hebben we kunnen lezen dat de Universiteit Twente samen met de instellingen in het wetenschappelijk en beroepsonderwijs in de regio’s Groningen, Delft, Eindhoven en Twente een plan ontwikkelt om meer technisch talent op te leiden. Dat is nodig ter versterking en behoud van de Nederlandse chipsector. Het demissionaire kabinet presenteerde vorige week de plannen daartoe. Het zogeheten project ‘Beethoven’ bevat onder meer een forse investering in techniekonderwijs. Er is voor het onderwijs eenmalig 450 miljoen euro vanuit het rijk beschikbaar voor de periode tot 2030, en daarna structureel circa 80 miljoen euro per jaar. Wij zien dit plan niet expliciet terugkomen in de nieuwe economische visie en dat vinden wij een gemiste kans. ‘Beethoven’ is een groot project met veel kansen voor werkgelegenheid in onze provincie en een manier om technisch talent aan onze regio te verbinden. Graag zien wij dat er voor dit project ook aandacht komt in onze economische visie.

Nij Begun gaat de komende jaren een grote rol spelen in het beleid en de kansen voor onze provincie. D66 is benieuwd hoe de economische agenda van Nij Begun zich verhoudt tot deze economische visie. Onze fractie wil voorkomen dat de twee naast elkaar gaan bestaan, maar elkaar juist gaan versterken.