Terugblik statencommissie 18 oktober 2023

De gebiedsontwikkeling van de Oostpolder was het grote thema van deze Statencommissie. Ook kwamen de Startnotitie Economische Visie en het vaststellingsbesluit gaswinning aan bod.

Vaststellingsbesluit gaswinning

Het laatste vaststellingsbesluit gaswinning stond op de agenda van de commissie. Dankzij D66-staatssecretaris Hans Vijlbrief is er eindelijk perspectief voor de Groningers: de gaswinning gaat naar 0 in 2024. Voor ons staat dit doel dan ook voorop. Wij willen een duidelijk perspectief zien voor de sluiting van de kleinere gasvelden in de provincie.

Het College van Gedeputeerde Staten is voornemens een bezwaar in te dienen op het vaststellingsbesluit omdat het vaststellingsbesluit in de ogen van het College voor rechtsonzekerheid zorgt en innerlijk tegenstrijdig is. Wij als D66 zien dat we goed op weg zijn naar het definitieve einde van de gaswinning in onze provincie. Ook D66 had liever gehad dat het gas in 2023 definitief naar 0 was gegaan, zonder mogelijkheid tot heropening bij een koude winter. Ondanks dat wij blij zijn met dit besluit om in 2024 definitief te sluiten, willen wij een besluit waarop politieke wisseling geen mogelijke invloed kan hebben en waar de inwoners voorop staan. Daarom steunen wij de beroepsgang van het College.

Gebiedsontwikkeling Oostpolder

D66 is altijd voorstander geweest van projecten die de duurzame economie van onze provincie vooruit kunnen helpen en ziet de ontwikkeling van de Oostpolder als een voorbeeld van dit soort projecten. De wijze waarop het Statenvoorstel wordt gepresenteerd geeft ons echter wel het gevoel dat we onder druk staan om een besluit te nemen en dat terwijl er zeker aantekeningen te maken zijn op het voorstel. De commissie voor de milieueffectrapportage geeft bijvoorbeeld het advies het eerst aannemelijk te maken dat het plan kan voldoen aan de wettelijke eisen rondom bescherming van de natuur en waterkwaliteit alvorens een besluit te nemen. Dit is volgens de commissie nog niet voldoende gewaarborgd in het huidige voorstel.

Voor D66 is de bescherming van natuur en water altijd een topprioriteit geweest, ook bij dit voorstel is dit niet anders. Zolang niet voldoende duidelijk is hoe het plan gaat voldoen aan de wettelijke eisen rondom bescherming van natuur en waterkwaliteit, hebben wij onze vraagtekens bij dit besluit. Wanneer niet wordt voldaan aan de wettelijke eisen, zijn de risico’s en gevolgen voor natuur, waterkwaliteit en inwoners wat D66 betreft simpelweg te groot. Wij wachten met smart op de project-MER waarin dit naar voren komt.

Startnotitie Economische Visie

Met een startnotitie bespreken en stellen we doelen, een stip op de horizon, in dit geval voor 12 jaar. Voor D66 een belangrijk moment dus, want het gaat bij deze startnotitie over de toekomst van onze bedrijven, inwoners en provincie.

In de ogen van D66 is deze startnotitie echter niet compleet. We zien dat digitalisering, in de ogen van D66 een belangrijk aandachtspunt voor onze provincie, ontbreekt in de startnotitie. In het programma Groningen@Work is digitalisering wel een van de speerpunten waarbij ingezet werd op het verder digitaliseren van het brede MKB en onze industrie. Hiermee werd innovatie aangejaagd, de concurrentiepositie verstevigd en blijft zo veel mogelijk werkgelegenheid behouden. Ook werd er gewerkt aan het vergroten van de digitale geletterdheid van onze inwoners omdat iedereen mee moet kunnen doen aan de digitale samenleving. We vinden het daarom belangrijk dat het College heeft toegezegd digitalisering in de startnotitie op te nemen.

D66 vindt participatie een belangrijk onderdeel van elk politiek proces en we zijn daarom ook blij dat het College heeft toegezegd om jongeren en studenten te betrekken bij de economische visie door in gesprek te gaan met belangenorganisaties en een mogelijk jongerenpanel. De jonge generatie voelt de gevolgen van een langetermijnvisie als deze namelijk het meest.