Terugblik Statencommissie 10 april 2024

Op woensdag 10 april stonden de nieuwe Economische Visie 2035 en de gemeenschappelijke regeling Nij Begun centraal in de Statencommissie.

Economische Visie 2035

Voor onze fractie mist het voorliggende ontwerp van de nieuwe economische visie ambitie. Groningen verdient een duidelijke routekaart met een stip op de horizon. Welke keuzes worden er gemaakt? Waar kiezen we niet voor? Het ontwerp mag scherper, en wat ons betreft moet ook duidelijker worden waar we als provincie op in zetten. D66 vraagt het college daarom om bij de definitieve versie concrete keuzes te maken.

Door de vergrijzing hebben we in de toekomst minder inzetbare krachten in Groningen. Om die pijn te verzachten denkt D66 aan de inzet van statushouders, arbeidsmigranten, kenniswerkers en terugkerende professionals. We hopen dat het college binnen de economische visie ruimte maakt om het aantrekken en/of aan het werk zetten van deze groepen te stimuleren. Het is goed dat ook na Groningen@work in de nieuwe economische visie werkenden en werkzoekenden worden gecombineerd met economische activiteiten. Echter mist D66 nog aandacht voor duurzame inzetbaarheid. Daarom vragen wij het college om in het definitieve stuk alle aspecten die te maken hebben met de duurzame inzetbaarheid te betrekken, iets wat ook al gebeurt in onze buurprovincies Drenthe en Friesland. Verder mist onze fractie de aandacht voor natuur, cultuur en voorzieningen als middel om onze provincie een aantrekkelijkere plek te maken om te wonen en  te werken. Tot slot is D66 benieuwd naar hoe het college toerisme in wil zetten om onze provincie aantrekkelijker te maken, onze fractie kijkt daarbij uit naar het Fietsberg-onderzoek.

Gemeenschappelijke regeling Nij Begun

We zien nog steeds niet welk probleem de gemeenschappelijke regeling op moet lossen en we waken voor het ontstaan van een papieren werkelijkheid waarin het enige resultaat het creëren van een extra laag in alle processen is en waar de Groninger niets aan heeft. We willen niet onze eigen teleurstelling organiseren. Onze fractie heeft goed en transparant bestuur hoog in het vaandel; op dit moment is de gemeenschappelijke regeling naar onze mening niet helder en transparant genoeg. Als alternatief ziet onze fractie een Regioberaad in de openbaarheid, waar iedereen geïnformeerd kan worden over de stand van zaken rondom Nij Begun en waar het Regioberaad alleen gaat over het proces, niet over de inhoud.  Als fractie zijn we nog niet tevreden met het voorstel.