Terugblik Provinciale Staten 7 februari 2024

Woensdag 7 februari stond het provinciaal cultuurbeleid op de agenda van de Provinciale Staten. Voor D66 een belangrijk punt, waarbij onze inzet ook resultaat heeft opgeleverd. Onze motie “Meer geld naar kunst en cultuur’’ is aangenomen.

Meer geld naar kunst- en cultuur

Wat D66 betreft gaan we de kunst- en cultuursector en haar subsidies niet meer zien als een bodemloze put, want dat is het gewoonweg niet, maar als een investering voor bestaanszekerheid, brede welvaart en geluk. Het financiële vooruitzicht van kunst- en cultuurinstellingen is niet rooskleurig. Behalve met Fair Pay hebben kunst- en cultuurinstellingen ook te maken met CAO-stijgingen, hoge energiekosten en indexering. Met het huidige budget voor kunst en cultuur zouden culturele instellingen die prachtig werk maken buiten de boot vallen en zouden bepaalde instellingen er over 4 jaar gewoonweg niet meer zijn. Op het moment dat de miljarden van Nij Begun onze kant op komen, moeten wij juist zorgen voor een stevige culturele infrastructuur. Door creatief verbindingen te maken met andere geldstromen zoals de arbeidsmarkt, leefbaarheid en vrijetijdseconomie kunnen wij zorgen dat cultuur verankerd wordt in onze maatschappij. Wij zijn heel blij dat een meerderheid in onze Staten deze motie heeft gesteund.

Verkenning cultuurvisie

Daarnaast heeft D66  het College opgeroepen om samen met de Kunstraad een brede verkenning te doen van het culturele veld om zo op een vernieuwende wijze vorm en inhoud te geven aan onze culturele infrastructuur. Op deze wijze kunnen wij perspectief en een solide basis geven voor de komende decennia.