Terugblik Provinciale Staten 24 april 2024

Op woensdag 24 april hebben de Provinciale Staten gedebatteerd over het project Groningen Spoorzone, de kadernota ondermijning, de gemeenschappelijke regeling Nij Begun & het agenderingsverzoek over een verlaging van de leges voor de PAS-melders.

Gemeenschappelijke regeling Nij Begun

De fractie van D66 heeft de gemeenschappelijke regeling Nij Begun niet gesteund. Wij zijn van mening dat een regioberaad transparant moet zijn en in de openbaarheid zou moeten vergaderen, omdat die praat over de toekomst van onze provincie. Dan kunnen inwoners meekijken en dat is met deze regeling niet het geval. We zijn blij dat een motie, waarvan D66 mede-indiener was, die oproept dat bij een nieuwe gemeenschappelijke regeling openbaarheid de norm zou moeten zijn, is aangenomen door de Staten. Bij een volgende gemeenschappelijke regeling, naar alle waarschijnlijkheid samen met de Drentse gemeenten en waterschappen, wil D66 dat gemeenteraden en Provinciale Staten beter worden meegenomen in het proces. Helaas heeft onze motie, die oproept tot het houden van een evaluatie en bij het opstellen van een nieuwe gemeenschappelijke regeling de gemeenteraden en Staten daarin actief mee te nemen, het niet gehaald.

Groningen Spoorzone

D66 steunt het voorstel van het college om meer budget vrij te maken voor het project Groningen Spoorzone om deze tot een goed einde te brengen. Wij vinden dat het project een belangrijke impuls geeft aan het openbaar vervoer in onze provincie. Ook hebben wij een motie op dit onderwerp gesteund die oproept een evaluatie van grote infrastructurele projecten te houden met als doel de geleerde lessen voor de toekomst toe te kunnen passen. Daarmee kunnen we als provincie betere beslissingen nemen voor toekomstige projecten. D66 blijft betrokken bij dit proces en moedigt het college aan om ons regelmatig op de hoogte te houden van de voortgang van zowel het project Groningen Spoorzone als het onderzoek naar contractonderhandelingen en aanbestedingen. We verwachten dat dit zal bijdragen aan een efficiëntere en effectievere uitvoering van grote projecten in de toekomst.

Leges PAS-melders

D66 heeft het initiatief van de BBB gesteund om de provinciale leges voor PAS-melders te verlagen naar 0 euro. We zijn het er over eens dat de PAS-melders buiten hun schuld in deze benarde situatie zitten en het gaat om een relatief klein bedrag die binnen de begroting gedekt kan worden. De leges zijn in de ogen van D66 echter niet het daadwerkelijke probleem. Dat probleem is volgens ons dat we nog een jaar hebben om de PAS-melders te legaliseren en dat hiervoor op tijd de benodigde stikstofruimte voor moet worden vrijgemaakt. Voor D66 heeft het vaart maken met de stikstofaanpak dus de prioriteit en is de verlaging van de leges dus slechts een doekje voor het bloeden.