Terugblik Provinciale Staten 20 december 2023

In de laatste vergadering van de Provinciale Staten voor het kerstreces bracht de fractie van D66 het volgende in…

Geen zonneparken op landbouwgrond

D66 is kritisch op het collegevoorstel om geen zonneparken meer toe te staan op landbouwgrond. Wij zien zonneparken een belangrijke rol spelen in de energietransitie. Dat kan in onze ogen ook waar mogelijk op landbouwgrond. De wereld wordt steeds instabieler, en we moeten als land meer zelfvoorzienend worden dan nu het geval is. Daarom heeft D66 opgeroepen om samen met maatschappelijke partners te onderzoeken wat de provincie moet doen om te zorgen dat alle Groningse dorpen en wijken van fossiele energie af gaan, dat we een onderbouwd idee hebben hoe we dit gaan doen en dat hiervoor voldoende duurzame energie wordt opgewekt.

NPG

Voor D66 is goed bestuur een randvoorwaarde. Maar goed bestuur is alleen mogelijk, als er een goede democratische structuur onder ligt. Die structuur is in onze ogen nog niet helemaal op orde. Met het NPG is veel publiek geld gemoeid. Als dit uitgegeven wordt, moet dit transparant gebeuren en moet er ook publieke verantwoording worden afgelegd. Daarom heeft D66 samen met de BBB en andere partijen een motie ingediend die uitspreekt dat onze Staten beter betrokken moeten worden bij het NPG-bestuur en de democratische legitimiteit en controle duidelijk geborgd moeten worden bij het NPG.

Groningen Airport Eelde

D66 is kritisch op de plannen van het college om de komende 10 jaar maximaal 23 miljoen aan NEDAB-kosten voor Groningen Airport Eelde te financieren. Wat D66 betreft bouwt de provincie haar belangen in Groningen Airport Eelde af en zoeken we nieuwe partners zoals het Rijk en de Schiphol Groep. Hoewel D66 voorstander is van duurzame luchtvaart, wordt wat D66 betreft provinciaal geld alleen geïnvesteerd samen met het Rijk, de Schiphol Groep of andere nationale partners. Indien er toch provinciaal geld naar Eelde gaat, ziet D66 graag dat er na verloop van tijd kan worden heroverwogen op basis van de geboekte vooruitgang op dossiers als verduurzaming van de luchtvaart op Groningen Airport Eelde.

Maakindustrie

Op initiatief van de SP is de situatie van de Groningse maakindustrie geagendeerd. D66 is helder: wij willen geen provinciaal kartonbedrijf.
We zien weinig in het ondersteunen van bedrijven met verlieslijdende prognoses en maken liever de keuze om te investeren in nieuwe soorten maakindustrie of MKB, die moderner en duurzamer zijn. Deze bedrijven hebben wel een afzetmarkt en perspectief op een zelfstandige toekomst, zonder staatssteun. Het is jammer dat werkgelegenheid verloren gaat, maar met een regionaal mobiliteitsteam die mensen weer een baan helpt te krijgen en een krappe arbeidsmarkt zien wij genoeg perspectief voor de werknemers van deze noodlijdende bedrijven.