Terugblik Provinciale Staten 17 juli 2024

Tijdens de laatste Statenvergadering voor het zomerreces werden de consultatie Groningenwet en de definitieve versie van de economische visie besproken.

CONSULTATIE GRONINGENWET
D66 is tevreden met de analyse zoals deze door ambtenaren is gemaakt. Vooral het advies om de verantwoordelijkheid van de minister te versterken in de wet om houvast te kunnen bieden, vindt D66 noodzakelijk. Deze verantwoordelijkheid en daarmee ook de resultaatsverplichting ligt bij het kabinet. Onze fractie wil ervoor waken dat Nij begun niet gebruikt wordt om al bestaande verplichtingen mee te financieren. De maatregelen en de middelen die komen vanuit Nij Begun, zijn bedoeld om de ereschuld die het kabinet heeft, in te lossen. Het kabinet is dan ook aan zet om de verbetering te realiseren. Wat ons betreft is de putten met beton volgieten niet genoeg. Ook de Groningenwet moet wat ons betreft in beton gegoten worden. Zodat Groningen de komende dertig jaar garanties heeft. Daarom hopen we dat de adviezen die onze ambtenaren geven ook daadwerkelijk verankerd worden in de wet.

ECONOMISCHE VISIE 2035
Jongeren hebben de toekomst, daarom vroegen wij samen met een paar andere partijen de Jongerenadviesraad naar hun mening over de economische visie. We kunnen ons goed vinden in het advies van de Jongerenadviesraad en hopen dat het college dit meeneemt richting het uitvoeringsprogramma. De raad adviseert bijvoorbeeld het ondersteunen van innovatiehubs, het versnellen van de overgang naar duurzame energiebronnen en het stimuleren van de landbouwsector om duurzame en innovatieve technieken toe te passen. Wat D66 betreft stuk voor stuk goede ideeën! D66 staat ook achter het advies om inspraakavonden te organiseren, online enquêtes uit te zetten en jeugdpanels op te zetten, zodat jongeren hun stem kunnen laten horen en actief kunnen deelnemen aan het vormgeven van hun toekomst​​. Niet alleen bij het vormgeven van het uitvoeringsprogramma, maar ook daarna. Dit is wat ons betreft tot nu toe nog onvoldoende gebeurd, terwijl jongeren met hun frisse blik een grote bijdrage kunnen leveren.

D66 is blij om te zien dat de nieuwe economische visie ambitie toont op cultuureducatie en oog heeft voor de gevolgen van klimaatverandering. Voor onze fractie is het vanzelfsprekend, maar D66 is verheugd over het feit dat de economische visie de vrijetijdseconomie bestempelt als kansrijke sector. Wat ons betreft maken wij van de vrijetijdseconomie een echte steunpilaar van onze provincie. Investeren in een Groningse fietsberg is één van de vele manieren waarop wij onze provinciale vrijetijdseconomie kunnen stimuleren. Naast de vrijetijdseconomie zien wij ook grote kansen in de waterstofeconomie. Waterstof heeft de toekomst en biedt onze provincie kansen om een Europese voortrekkersrol te spelen. De concurrentie is echter groot. Daarom wil D66 dat de provincie alles in het werk stelt en de nodige investeringen doet om van Groningen dé ruggengraat van de Europese waterstofeconomie te maken. Dit alles kan alleen wanneer onze energievoorziening goed op orde is. Hoewel de groeiende problemen rondom netcongestie benoemt worden in de visie, zien wij nog geen oplossingen. Wat D66 betreft een aandachtspunt, omdat onopgeloste netcongestie veel van onze plannen de nek om kan draaien.

Tijdens de algemene beschouwingen vroeg D66 al aandacht voor het rapport van de raad voor de leefomgeving en infrastructuur die een cultuurverandering bepleit. Daarbij moet niet alleen geld, maar brede welvaart leidend worden bij besluitvorming. Met oog voor positieve en negatieve effecten van het beleid op regio’s en groepen in de samenleving. Zowel de kortetermijn- als ook de langetermijngevolgen, hier én elders in de wereld. Hoewel brede welvaart een centrale rol speelt in de nieuwe economische visie, zien wij van de nodige cultuurverandering nog te weinig terug. Dit willen wij alsnog terug zien in het uitvoeringsprogramma van de economische visie.