Spoeddebat gaswinning 10 januari 2024

Op woensdag 10 januari gingen de Provinciale Staten in spoeddebat, naar aanleiding van het besluit van het kabinet om in verband met de weersomstandigheden de gaswinning op twee locaties weer op waakvlamniveau te hervatten.

D66 is altijd voorstander geweest van het sluiten van de gaskraan in Groningen en we zijn blij dat dit op 1 oktober staat te gebeuren. Dit wordt nogmaals bevestigd door Staatsecretaris Vijlbrief in zijn brief aan de Tweede Kamer, waarin de Staatssecretaris aangeeft dat de twee opweklocaties alweer van de waakvlam worden gehaald.

Tijdens de vergadering is de motie ‘Ontwaak’! Ingediend door een aantal fracties in de Staten. Omdat in deze motie in onze ogen de Provinciale Staten buiten hun rol treden, heeft D66 deze motie niet gesteund. D66 begrijpt het sentiment dat in de Staten en in de samenleving wordt gevoeld. Echter werden de voorwaarden voor het hervatten van de gaswinning op waakvlamniveau vastgelegd in het gaswinningsbesluit, deze voorwaarden werden bevestigd door de Raad van State in het door de provincie aangespannen en door D66 gesteunde kortgeding. Dat mogelijkheid tot de tijdelijke hervatting van de gaswinning was dus al bekend. Dat dit alsnog tot een onaangename verrassing leidde, zien wij als een signaal dat de provincie haar communicerende taak richting de Groningers nog beter op moet pakken. Voor D66 is goed bestuur een kernprincipe van de provinciale politiek. Goed bestuur betekent ook: goede communicatie. Alleen met heldere communicatie kan teleurstelling worden voorkomen en kan het verloren vertrouwen in de overheid worden hersteld.

D66 kijkt uit naar het gesprek tussen de gedeputeerde en de staatssecretaris en hoopt hierover snel geïnformeerd te worden.