Spoeddebat 3 april 2024

Op woensdag 3 april voerden de Provinciale Staten mede op initiatief van D66 een spoeddebat over de ontstane situatie waarbij enkele Eerste Kamerfracties voor vertraging zorgden van de behandeling van het besluit tot definitieve sluiting van de Groningse gaskraan.

Bij onze fractie heeft dit geleid tot verslagenheid, teleurstelling en woede. Deze gang van zaken zorgt voor verdere schade in het vertrouwen van de Groningers in de overheid en dat terwijl dit vertrouwen door jarenlange ellende met de gaswinning al erg geschaad is. Voor ons is dit gedrag van enkele Eerste Kamerfracties hét voorbeeld van het feit dat voor sommige partijen gas nog altijd boven Groningers staat.

Wat D66 betreft kunnen we het vertrouwen van Groningers pas herstellen als de gasputten potdicht zijn. Er moet geen mogelijk risico zijn dat we bij de eerste beste energiecrisis teruggrijpen op het Groningse gas. Onze fractie vindt dat er genoeg opties zijn om leveringszekerheid op een andere manier te waarborgen, waarbij de veiligheid van Groningers niet in het geding komt. We zijn daarom blij dat de door ons samen met andere partijen ingediende motie die uitspreekt om zo snel mogelijk de definitieve sluiting van de Groningse gaskraan vast te leggen en de Eerste Kamer oproept om het wetsvoorstel zoals gepland op 9 april te behandelen met brede steun is aangenomen. Ook hebben wij als fractie de gezamenlijke verklaring van de Provinciale Staten, Groninger Bodembeweging en het Groninger Gasberaad ondertekend.