Een jaar na de verkiezingen…een terugblik.

Op 15 maart 2024 is het precies één jaar sinds de Provinciale Statenverkiezingen. Dat betekent dat een kwart van de huidige Statenperiode achter ons ligt. Nadat er een jaar geleden 15464 stemmen om D66 zijn uitgebracht, belandde de tweekoppige D66-fractie in de oppositie. Als relatief kleine oppositiefractie is het altijd hard werken om dingen voor elkaar te krijgen. Toch is het onze Statenleden het afgelopen jaar gelukt om verschillende successen te boeken. Zo heeft D66 het afgelopen jaar bijvoorbeeld geregeld dat:

• Er een kwart meer budget komt voor jongerenparticipatie!
  • Er meer geld gaat naar kunst en cultuur!
  • De provincie aan de slag met een visie voor kunst en cultuur voor de komende decennia!
  • Het college gaat kijken naar manieren om Groningse dorpen en wijken van de fossiele energie te halen!
  • Het college gaat kijken hoe asielzoekers expliciet kunnen worden meegenomen in het beweegakkoord om deze groep aan het sporten te krijgen!
  • De effecten van monovergisters op de leefomgeving worden onderzocht!
  • De provincie Groningen een onderzoeksverordening krijgt!

En dat allemaal vanuit de oppositie…in één jaar tijd! De komende drie jaar blijft onze fractie zich net zo hard inzetten voor de idealen van D66. Zo voorkomen we stilstand en kan Groningen vooruit.