Terugblik Provinciale Staten 5 juni 2024

Tijdens de Provinciale Statenvergadering van 5 juni 2024 stonden het bouwstenendocument voor het Programma Energie, de opbouw van de leefbaarheidsvisie 2024-2035, de Transitie Landelijk Gebied en het toestaan van hyperscale-datacenters in de Eemshaven op de agenda. De laatste twee onderwerpen werden aan de agenda toegevoegd als gevolg van agenderingsverzoeken waarvan onze fractie mede-indiener was.

Bouwstenen Energie

D66 ziet graag dat onze provincie voorop loopt op het gebied van energie. Dit bereiken we door een duidelijke visie te formuleren met concrete doelstellingen. Een visie die richting geeft en tegelijkertijd ruimte biedt voor participatie. Als D66 willen we een brede energiemix, en sluiten we geen vorm uit voor het onderzoek van Programma Energie. Wel willen we nu geen kernenergie in de provincie Groningen vanwege het te lage draagvlak. Onze motie voor een onderzoek voor de middenmolen, een molen groter dan 20 meter en kleiner dan 50 meter, heeft het helaas niet gehaald. Dit had energiecoöperaties kunnen helpen om dorpen en wijken sneller van het gas af te halen.

Opbouw leefbaarheidsvisie 2024-2035

Voor de nieuwe visie houdt onze fractie graag vast aan een eigen definitie van leefbaarheid. Zo kunnen we ontwikkelingen uit een nieuw programma ook spiegelen en aan onze eigen indicatoren vasthouden. Participatie is voor D66 altijd van groot belang, ook bij de leefbaarheidsvisie. Hierover hebben we samen met de SP een amendement ingediend.

Transitie Landelijk Gebied

Het voornemen van het formerende kabinet om het Transitiefonds te schrappen brengt wat D66 betreft niet minder maar juist meer onzekerheid voor de landbouwsector met zich mee. Wat D66 betreft  moeten provincies nu juist in de bres springen voor de gebiedsprocessen. D66 wil dat het College duidelijk de opbrengst van de gebiedsprocessen definieert en zich samen met andere provincies inspant voor behoud van het Transitiefonds. D66 heeft zich verbaasd over de communicatie van het College in de afgelopen weken. Waar het 17 mei nog zonde was om de opbrengst weg te gooien, twijfelde op 22 mei het College al over de voortzetting, om de volgende dag de processen toch voort te zetten. Voor ons is dit geen teken van goed bestuur en daarom vindt onze fractie dat het College in het vervolg veel duidelijker moet communiceren. Wat D66 betreft zal het College ook proactiever moeten zijn en de doelen die bij aantreden van het nieuwe kabinet blijven staan als uitgangspunt moeten nemen, inclusief prioritering. Onze fractie maakt zich verder zorgen over de plannen uit het hoofdlijnenakkoord rondom de mestderogatie en de PAS-melders. De rekenkundige ondergrens voor stikstofuitstoot zal niet leiden tot legalisatie van PAS-melders en de aankomende coalitie onderneemt zelf geen actie om de overspannen mestmarkt te stabiliseren. Wij hopen dan ook dat het College een duidelijk signaal af wil geven aan het nieuwe kabinet, dat een echte oplossing voor dit probleem broodnodig is.

Hyperscale datacenters Oostpolder

Onze fractie is verbaasd dat het College door een creatieve invulling van de aangenomen motie tegen grote datacenters in de Oostpolder eigenlijk de kern van de motie naast zich neer heeft gelegd. Dit in combinatie met het argument dat de Staten formeel niet over dit besluit gaan, getuigt wat ons betreft niet van de beloofde nieuwe bestuurscultuur. Ook vraagt D66 zich af hoe hyperscale-datacenters bijdragen aan de leefbaarheid in onze provincie. Onze fractie heeft tijdens het debat een motie van afkeuring tegen gedeputeerde Schmaal mede-ingediend, omdat wij vonden dat de gang van zaken rondom dit onderwerp, waaronder de beantwoording van de gedeputeerde, ernstig tekort schoot.