Zienswijzeprocedure ontwerpbegroting diverse partijen
Prolander
Prolander staat voor een grote opdracht: het realiseren van o.a. het NPLG, Programma Toukomst en programma Natuur. Daarom vindt D66 het jammer dat er geen kostenraming is meegenomen in de meerjarenbegroting voor het NPLG Groningen. De personele lasten staan bij Prolander onder druk en personeel lijkt de achilleshiel van de organisatie te zijn. Prolander heeft een relatief oud werknemersbestand met een hoog en langdurig verzuim dat niet-werkgerelateerd is. Dit kan knellen met de opgaven van het NPLG dat een groot beroep doet op het personeel en waar nog meer personeel voor nodig is. Prolander lijkt hier zelf goed op de hoogte van te zijn en daarom is D66 blij om te zien dat het weerstandsvermogen wordt aangevuld voor deze risico’s en dat de provincie een verhoogde deelnemersbijdrage levert. Toch zien we dat capaciteit lastig is in de toekomst en daarom maken we ons wel zorgen over de praktische uitvoering hiervan.
Regio Groningen-Assen
Regio Groningen-Assen heeft veel ambities om te realiseren. Toch geeft de jaarrekening van 2022 dat er over de gehele linie een onderschrijding plaatsvindt. Er vindt hierdoor een sneeuwbal effect plaats: overschot wordt doorgeschoven naar het jaar erop en dit zorgt weer voor onderscheiding het opvolgende jaar. Dit wekt bij D66 zorgen dat de haalbaarheid van de projecten die Regio Groningen-Assen in vizier heeft, onrealistisch zijn.
Groningen Seaports
GR Havenschap Groningen Seaports is eigenlijk een lege huls waar het eigendom van Groningen Seaport N.V. onder geschaard is. Deze structuur is erg ingewikkeld en daarom onderstreept D66 het belang van het vereenvoudigen van de governance structuur, waarbij er nog voldoende invloed is op de activiteiten van Groningen Seaports N.V.
Waddenfonds
Het Waddenfonds stopt in 2028. Maar de doelen waarvoor het fonds bedoeld is, zijn dan nog niet volledig bereikt. De ambitie voor het Waddengebied, dat D66 deelt, is veel groter en de opgave om aan deze doelen te werken blijft voor de betrokken overheden bestaan als het Waddenfonds wordt opgeheven. D66 vraagt zich dan ook dringend af of de provincie deze taak ook serieus neemt als in 2028 het fonds stopt. We zien graag een continuering van focus op het ontwikkelen van dit natuurrijke gebied, juist met het oog op de toekomstige uitdagingen zoals klimaatadaptatie en de energietransitie.
Omgevingsdienst Groningen
De Omgevingsdienst Groningen levert een bijdrage aan de belangrijkste opgaven in ons land op het gebied van klimaat en energietransitie en houdt zich ook bezig met het milieu in onze provincie, door handhaving en toezicht. Deze opgaven groeien ook gestaag door. Voor 2024 zijn er aanzienlijke stijgingen van lasten door o.a. personele kosten, indexatie , maar ook door het uitstellen van de Omgevingswet. Naast het uitstel zorgt de Omgevingswet voor veel meer werk. Dit, gepaard met tekorten op de arbeidsmarkt en extra kosten voor opleidingen voor de nieuwe werkzaamheden, zorgt voor een risico. D66 is van mening dat de provincie hier financieel niet de dupe van mag worden.