Economie en koopkracht

De Groninger economie draait op volle kracht. We bieden een uitstekend klimaat voor de vele jonge, groeiende bedrijven die onze provincie rijk is. We moeten jonge getalenteerde Groningers verleiden om in de provincie te blijven wonen. De provincie Groningen stimuleert duurzame werkgelegenheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. Met name in Oost-Groningen. We willen bedrijven structureel en actief ondersteunen om hun energiekosten te verminderen.

Investeer in een groene, circulaire en duurzame economie.

Onze provincie heeft zelf ervaren wat de effecten zijn van het gebruik van fossiele grondstoffen. Nu richten we de blik op de toekomst, met energie uit wind en zon en waterstof. D66 wil overstappen naar een circulaire economie waarbij afvalstromen worden hergebruikt en biogrondstoffen de basis vormen voor een groene chemische industrie. De Groninger landbouwsector kan een belangrijke rol spelen in de productie van grondstoffen. We geven onze boeren de kans om bij te dragen aan de woningbouw en infrastructuur van de toekomst. D66 wil kortere productieketens. We kiezen voor regionaal en met aandacht geproduceerde waren die lang meegaan en te repareren zijn. De provincie informeert haar inwoners over het belang van hergebruik en profileert zich als dé circulaire provincie van Nederland.

Kies voor de industrie die past bij Groningen

Recente internationale- en lokale ontwikkelingen hebben hun weerslag op de Groninger economie. De gaskraan gaat dicht, dus de tijden van overvloedige goedkope fossiele energie zijn voorbij. D66 vindt daarom duurzaamheid, menselijke maat en strategische autonomie de kernwaarden waar het toekomstige industriebeleid op gebaseerd moet zijn. De energie en grondstoffen die voor de chemische productie in Eemsdelta nodig zijn, halen we via waterstof uit zon en wind.

D66 wil in Groningen als ‘waterstofeconomie’ een bijdrage leveren aan de verduurzaming van heel Noordwest-Europa. Verdere samenwerking tussen overheden, bedrijven en kennisinstellingen is essentieel om het succes van deze waterstofeconomie door te zetten en nóg beter voor het voetlicht te brengen. We willen een goed vestigingsklimaat bieden voor bedrijven die een bijdrage leveren aan een groene en duurzame (waterstof)economie.

Beeld: Pixabay

Houd talent vast en trek het aan

Er gaat niets boven Groningen, als het aankomt op het opleiden van talent. De provincie moet laten zien dat Groningen bruist. In de stad wordt toponderzoek gedaan, de groene industrie rond de Eemshaven en Delfzijl groeit voortdurend verder, net als de productieve- en dienstverlenende MKB-sector in de provincie.

Er zijn volop kansen in de energietransitie, ICT en gezondheidstechnologie. Daar komt bij dat Groningen een provincie is waar het ook nog eens fijn wonen en leven is. D66 vindt dat we hier trots op mogen zijn en dat ook moeten uitstralen. D66 wil de verbinding tussen het onderwijs en bedrijfsleven warm houden, zodat er goede aansluiting is tussen opleidingen en arbeidsmarkt. Met campussen, innovatiewerkplaatsen en coöperaties koppelen we studenten aan mogelijke toekomstige werkgevers voor stages en onderzoek. De provincie neemt daarin wat D66 betreft het voortouw.

We hebben iedereen, ook internationale studenten en vluchtelingen, nodig om de arbeidstekorten op te vullen. De nieuwe en oude Groningers vullen elkaar aan. Vanzelfsprekend betrekken we daarom ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt actief. Via het Platform Regionale Arbeidsmarkt, Groningen@Work en het provinciale deel van het Nationaal Programma Groningen Werk aan Ontwikkeling zijn er verschillende projecten gestart om deze mensen aan het werk te helpen. D66 wil dit voortzetten, zodat iedereen in onze provincie mee kan doen.