Stikstofproblemen ontkennen brengt stilstand

De stikstofcrisis houdt Nederland in zijn greep. De natuur staat onder druk en de bouw van broodnodige woningen loopt ernstige vertraging op. Boeren krijgen niet een eerlijke prijs voor hun voedsel. Dit alles leidt tot stilstand. Inzetten op dierenwelzijn, biodiversiteit en een groene revolutie in de landbouw brengt ons vooruit.

Stevige keuzes maken

We maken nu keuzes over stikstof, water en klimaat. D66 kiest voor de landbouw van de toekomst. Om jonge boeren een kans te geven en de natuur te herstellen moeten we nu de landbouw vernieuwen. Deze is natuurinclusief en circulair. Zo werken we aan een groene en gezonde omgeving die rijk is aan soorten. Alleen door de stikstofuitstoot drastisch omlaag te brengen kunnen we ook werk maken van nieuwe woningen en infrastructuur. Zo kunnen we vooruit!

Probleem voor onze inwoners

Natuur is geen luxe maar een noodzaak. De natuur is belangrijk voor ons welzijn. De rechter heeft in mei 2019 gezegd dat het tijd is om de natuur beter te beschermen en heeft verboden nieuwe vergunningen uit te geven waarmee de stikstofuitstoot stijgt. Dat is pijnlijk, want ook bouwvergunningen liggen stil en dat terwijl heel veel mensen op zoek zijn naar een betaalbaar huis. De stikstofuitstoot moet dus drastisch omlaag, zodat we onze natuur beter beschermen en vervolgens weer huizen kunnen bouwen.

Stimuleer de kringlooplandbouw en bescherm de natuur

D66 ziet veel kansen in een natuurinclusieve en grondgebonden landbouw door kringlopen zoveel als mogelijk in de regio te sluiten. Ook wil D66 boeren stimuleren om te vergroenen en met de natuur samen te werken. Zo kunnen we werken aan een groene landbouw die helpt om de natuur te herstellen. Boeren moeten beloond worden voor ecologische en landschapsdiensten.

D66 werkt aan een robuuste natuur door natuurgebieden met elkaar te verbinden. Ook werken we aan schoon en voldoende water. Hiervoor moeten we niet water afvoeren maar vasthouden. D66 wil de natuurlijke loop van beken en rivieren herstellen en het unieke Waddengebied beschermen.