Frederik alleen in de raad

De komende vier jaar zit D66 wederom met een zetel in de gemeenteraad van Noordenveld. Dit is de uitkomst van de verkiezingen van 16 maart 2022. De uitslag was voor D66 erg spannend omdat de kiesdeler net niet werd gehaald en gewacht moest worden op de verdeling van de restzetels. De laatste werd aan D66 toegewezen.
Lijsttrekker Frederik van Lookeren Campagne zal de zetel in de komende jaren bezetten. Hij zal ondersteund worden door de steunfractie en enkele plaatsververvangende commissieleden. Van Lookeren is teleurgesteld over het aantal behaalde stemmen, maar blij dat D66 weer in de raad zit. “We gaan er hard aan werken om D66 in de komende jaren nog beter op de kaart te zetten. Lokale partijen hebben de wind mee, maar vaak wordt vergeten dat landelijke partijen zoals D66 ook lokaal zijn. Wij voeren geen richtlijnen uit Den Haag uit, maar maken keuzes voor Noordenveld. Voordeel is wel dat we makkelijk contacten hebben in Den Haag. Zo zit ik in een app groep over de gasproblemen, waarin ook Kamerleden en de staatssecretaris voor mijnbouw zijn vertegenwoordigd’, aldus Frederik.
De grote winnaars van deze verkiezingen zijn Gemeentebelangen met tien zetels (+1) en Lijst Groen Noordenveld, die van drie naar vier zetels ging. PvdA (2) en CDA (1) verloren een zetel, VVD (2), GroenLinks (2) en ChristenUnie (1) bleven gelijk. De nieuwe raad gaan op 30 maart aan de slag. Lijsttrekker Kirsten Ipema van Gemeentebelangen zal in de komende tijd gesprekken voeren met alle fracties om te komen tot een nieuw college.