Roden-Zuid bouwen voor toekomst

Bij de beoordeling van nieuwbouwwijk Roden-Zuid kijkt D66 niet alleen naar de directe toekomst, maar ook hoe het hier zal zijn over pakweg een halve eeuw. Want in het jaar 2074 moet dit nog steeds een aantrekkelijke (woon)omgeving zijn en daar leggen we nu de basis voor.

Het college gaat gelukkig voortvarend te werk voor de bouw van woningen waar veel mensen op zitten wachten. Wonen is een grondrecht waar we als gemeente een belangrijke rol in spelen
De eerste stap voor Roden Zuid werd in de conona-tijd gezet en dit gebiedsplan is een vervolg daarop. Sindsdien is er een uitgebreid participatietraject geweest. Wat me opvalt bij de respondenten is dat velen direct uit de buurt komen en niet zoveel belang hebben bij grote veranderingen. Ze vinden de omgeving zoals die nu is fijn. Ik heb het hier al meer gezegd, mijn omgeving bij het Oosterveld in Norg is ook erg veranderd door de komst van meer dan 200 nieuwbouwwoningen en daar raak je snel aan gewend.  En bv. wateroverlast is afgenomen door de maatregelen die zijn genomen voor de nieuwbouwwijk.

De ongehoorden tijdens de participatie zijn de toekomstige bewoners, en het is de taak van de gemeenteraad om die een stem te geven.

Bij de beoordeling van dit plan kijkt D66 niet alleen naar de directe toekomst, maar ook hoe het hier zal zijn over pakweg een halve eeuw. Want in het jaar 2074, ik zal het niet meemaken, moet dit nog steeds een aantrekkelijke (woon)omgeving zijn en daar leggen we nu de basis voor.
De nadruk ligt op starters, jonge gezinnen en empty nesters. Zoals net gezegd moet het ook in 2074 nog een gevarieerde wijk zijn en daarom is het nodig om voor diverse groepen te bouwen. De mix van koop, sociaal en duur legt daar ook een basis voor. De starters van nu zijn dan weer verhuisd naar kleinere woning terwijl hun kleinkinderen veilig buiten spelen.
Wat wij ook belangrijk vinden is dat er ruimte komt voor speciale groepen, zoals gehandicapten of mensen die dakloos dreigen te worden vanwege sociale of medische omstandigheden.

ONR
Een grote vraag die nu aan de orde is wat we nu doen met het voetbalterrein van ONR aan de Hullenweg. We hebben daarover in de factie veel gesproken.
Ook hier kijkt D66 niet alleen naar de nabije toekomst, maar ook hoe het over enkele tientallen jaren zal zijn. Hebben we dan nog steeds drie voetbal complexen nodig?
En er is dan is dan een wijk met harde scheiding tussen de Mensinge kant en de Eswegkant. Eigenlijk zelfs twee wijken, en dat is naar onze mening ongewenst. Daarnaast geeft een sportpark overlast, licht en geluid en dat beperkt de bouw van huizen.
Hoe pijnlijk dat nu voor ONR is kiezen wij daarom voor het meest toekomstbestendige plan en dat is de verplaatsing van ONR naar het terrein naast de voetbalvereniging van Nieuw Roden. Voor het college van B&W en bestuur van de voetbalverenigingen en andere betrokkenen is het de taak om dit samen zo goed mogelijk vorm te geven en ONR en het voetballen in Roden/Nieuw Roden een mooie toekomst te geven, met prachtige velden, een mooie kantine en een fijn veld is voor dw G-voetballers
Blijven vasthouden aan het bestaande zal ONR niet verder helpen, beter is het om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. Maak een feest van de verhuizing.

Verkeer
Het verkeer rond de nieuwe wijk heeft nog niet zijn bestemming gevonden. Daarbij speelt de ontsluiting van de wijk een rol, maar ook verkeer dat nu al door van het wegennet in deze omgeving gebruik maakt. Ik kan me wel wat voorstellen dat omwonenden zeggen dat het goed zou zijn om een nieuwe weg door Maatlanden aan te leggen. Die geluiden zijn niet nieuw, ze waren drie jaar geleden ook al te horen. Het is belangrijk om hier duidelijkheid over te krijgen in de volgende fase van het project en laten we daarbij de meest toekomstbestendige keuzes maken