Een zorgvuldige invoering van 30 km/h in Nijmegen

D66 Nijmegen pleit voor een zorgvuldigere invoering van de verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30 km/h in Nijmegen. Hoewel D66 enthousiast is over het plan om Nijmegen voorop te laten lopen in de landelijke overgang naar 30 km/h, vindt de fractie dat de huidige aanpak van het college tekortschiet.

Gefaseerde invoering als betere optie


Het college kiest nu voor de aanpak waarbij de snelheid in één keer wordt verlaagd naar 30 km/h op alle 84 beoogde stadsstraten in 2026, zonder aanpassingen aan de weginrichting. D66 vindt deze aanpak onvoldoende en stelde gister tijdens de raadsvergadering een alternatief voor: een gefaseerde invoer van 30 km/h, gekoppeld aan herinrichting van de wegen

“Alleen verkeersborden veranderen is niet genoeg,” zegt D66-raadslid Sophie den Ouden. “Een lagere snelheid is pas effectief als de inrichting van de straten ook veilig en duidelijk is. Door gefaseerd te werken, kunnen we de maatregelen koppelen aan herinrichting en onderhoud. Dat zorgt voor veilige en leefbare straten.”

Drie speerpunten van D66

D66 stelde gister tijdens de raadsvergadering een aanpak voor die prioriteit geeft aan straten waar de nood het hoogst is en waarbij bewoners en belanghebbenden worden betrokken. De speerpunten van het plan:

1. Direct starten met de meest urgente straten: Dit zijn de straten die het profiel hebben van een stadsstraat en waar een groot veiligheidsrisico is. Dit zijn bijvoorbeeld de Hertogstraat en de Van der Brugghenstraat in het stadscentrum.

2. Gefaseerde invoering voor overige straten: De snelheidsverlaging wordt gekoppeld aan herinrichting of groot onderhoud. Voor straten waar dit niet mogelijk is, worden aanvullende maatregelen getroffen. Denk bijvoorbeeld aan zebrapaden op plateaus, rijbaanversmallingen, verkeersdrempels of plantenbakken.

3. Betrek omwonenden, hulpdiensten en ov-concessiehouder: Zij kennen de straten uit de praktijk en ervaren dagelijks waar verbeteringen nodig zijn. Dit vergroot het draagvlak en zorgt voor de beste oplossing per straat.

Voorstel voor gefaseerde invoering

D66 heeft samen met het CDA een amendement ingediend om de plannen van het college aan te passen. Het amendement stelt een gefaseerde invoering voor, met prioriteit voor de meest risicovolle straten. “We willen voorkomen dat deze mooie ambitie haar doel voorbijschiet,” aldus Den Ouden.

D66 roept het college op om het amendement over te nemen en werk te maken van een veilige en leefbare stad.