D66-fractievoorzitter Jop trots op resultaten eerste 2 jaar

De 2 jaar geleden verkozen fractievoorzitter Jop van der Pijl is trots op de resultaten van de lokale democratische partij in de gemeenteraad van Nieuwkoop. Ruim 2 jaar geleden verdubbelde de partij van 1 naar 2 zetels in de raad en hierdoor hebben zij mooie resultaten weten te boeken.

Energiefonds

De Nieuwkoopse D66-fractie heeft samen met SBN en NN gezorgd voor de komst van een Energiefonds. Dankzij het Energiefonds kunnen inwoners die het minder breed hebben geld lenen voor verduurzaming. Zo wordt lokaal een stap extra gezet voor mensen met een kleinere portemonnee die harder worden getroffen door de wisselende energieprijzen.

Rookvrije Generatie

Dankzij een initiatief door de lokale D66’ers wordt er samen met sportverenigingen en het onderwijs gekeken welke openbare ruimten rondom hun locaties zich goed leent om rookvrij te maken. Zo blijft tabak zoveel mogelijk uit de buurt van sporters, jeugd en kinderen. D66 ziet graag, samen met de VVD, dat er lokaal alles op alles wordt gezet om de gezonde doelen van de Rookvrije Generatie te halen.

Meer bomen

Samen met het CDA, de VVD en NN heeft D66 het initiatief genomen om toe te werken naar het vergroenen van onze omgeving met veel meer bomen. Dankzij een door deze vier partijen ingediende motie brengt de gemeente Nieuwkoop momenteel alle kansen voor vergroening in kaart. Samenwerken, bijvoorbeeld met agrariërs en de provincie, is hierin cruciaal. Meer bomen zorgen voor een gezondere bodem, lucht en water. D66 gaat voor een groene omgeving.

Geen bezuinigingen op natuur en duurzaamheid

Tijdens de behandeling van de begroting in de gemeenteraad lag er een voorstel voor om te gaan bezuinigen op onze natuur (groen beheer) en duurzaamheid (duurzaamheidsprogramma). Samen met de VVD en NN is de bezuiniging met onomkeerbare negatieve effecten op onze natuur voorkomen. Met SBN en NN is tegelijkertijd de bezuiniging op het duurzaamheidsprogramma geschrapt.

Vooruit

Nu er zo’n 2 jaar achter de rug zijn voor de 24-jarige fractievoorzitter van D66 Nieuwkoop is hij enthousiast voor de komende 2 jaar. “Er staan nog een aantal grote uitdagingen te wachten waar we samen mee aan de slag moeten”, zegt Van der Pijl. “We moeten snel meer betaalbare woningen bouwen, de volgende stappen zetten voor onze groene omgeving en, zeker gezien de landelijke bezuinigingen op sport, zorgen voor een gezonde en sportieve gemeente”. D66 Nieuwkoop geeft aan te gaan voor een gemeente die omkijkt naar mensen en verder kijkt dan morgen. Aan iedereen die hieraan wil meewerken doen zij de oproep; doe nu mee. Word lid.