Bijdrage Algemene Beschouwingen 2024

Hieronder is de spreektekst van onze fractievoorzitter Jop van der Pijl tijdens de behandeling van de begroting in de gemeenteraad. Tijdens de behandeling van de begroting krijgen fracties zo’n 7 minuten om te reageren op de acties van het college in de gemeente. Oók kunnen er moties en amendementen worden ingediend over de voorstellen.

Voorzitter,

D66 is de verkiezingen 2 jaar geleden in gegaan met een oproep voor een politiek die verder kijkt dan morgen. Dit betekent; een politiek die bewust bezig is met de effecten van bepaalde beleidskeuzes op de langere termijn. Hierbij hoort een politiek die investeert in preventie in de zorg, die betaalbare huizen bouwt voor onze inwoners, zorgt voor een gezonde groene natuur en verantwoordelijkheid neemt voor het klimaatprobleem.

Graag blik ik in mijn betoog terug op het afgelopen jaar en kijk ik vooruit naar wat er de komende jaren voor ons te doen staat.

Wanneer ik terugblik op het afgelopen politieke jaar, dan staat hier een tevreden D66 fractievoorzitter voor u. Omdat we mijn inziens mooie resultaten hebben geboekt. Denk hierbij aan de belangrijke stappen op het Schipholdossier, de stappen voor de Rookvrije Generatie, de komst van het energiefonds, de recent aangenomen motie voor meer bomen en bossages en de aankomende verbeteringen van het openbaar vervoer.

Wat betreft het Schipholdossier heeft de gemeente Nieuwkoop een belangrijke stap gezet door een duidelijke grens te trekken en bezwaar te maken op het landelijke besluit om een natuurvergunning aan Schiphol te verlenen. Het is bijzonder dat een gemeente op zo’n manier juridisch een landelijk genomen besluit aanvecht, maar volgens de D66 fractie een noodzakelijk besluit. Naast de eensgezindheid van de gemeenteraad op dit dossier kunnen wij ons ook rijk rekenen met een portefeuillehouder die alles op alles zet op het luchtvaartdossier. Daarom dienen we graag dat fiche zoals aangekondigd door NN mee in.

Daarnaast zetten we goede stappen voor de Rookvrije Generatie. Dankzij een in deze raad aangenomen motie zet het college, naast de ambitieuze stappen die al werden gezet, een stap extra in het rookvrij maken van openbare omgevingen bij onderwijs- en sportlocaties. Zoals eerder deze week te lezen maakt D66 zich samen met de VVD hard voor landelijke besluiten die het mogelijk maken om ons lokale ambitieniveau door te pakken en te voorkomen dat inwoners verslaafd raken aan roken.

We zetten een cruciale stap in het betaalbaarder maken van de energietransitie voor Nieuwkoopse huishoudens. Dankzij het initiatief door D66 in samenwerking met SBN en Natuurlijk Nieuwkoop is er een energiefonds waar diegene die zelf mogelijk niet de financiën heeft om te investeren, subsidie kan krijgen voor verduurzamingsmaatregelen. Zoals uit de beantwoording van technische vragen blijkt, zijn er al meerdere aanvragen gedaan, maar dit kan echt nog beter.

Oók zet de gemeente goede stappen om verder te vergroenen. In de vorige raadscyclus haalde een motie van D66 samen met Natuurlijk Nieuwkoop, de VVD en het CDA een meerderheid waarin het college wordt verzocht om met mogelijkheden te komen om onze omgeving te vergroenen met bomen en bossages.

Onze gemeente wordt vanaf volgend jaar naar verwachting een stuk beter te bereiken. Niet alleen zal er vaker een bus rijden, deze bus zal ook onze kleinere kernen zoals Zevenhoven en Noordeinde vaker bereiken. Hier is de D66 Nieuwkoop fractie enthousiast over. We vragen aan de portefeuillehouder of hij met deze vervoerder, die welwillend lijkt te zijn tegenover het beter bereikbaar maken van onze gemeente, in gesprek zou willen gaan over de mogelijke komst van een nachtbus op termijn. Zodat jongeren die gaan stappen, ook savonds hun dorp weer terug in kunnen.

Verder voorzitter. Als laatste terugblik. In onze fractie heeft afgelopen jaar een wisseling van de wacht plaatsgevonden. Na het vertrek van ons raadslid Annette Pietersen heeft Marcel Touw plaatsgenomen in onze fractie en ook nieuwe fractieassistent Jos Zeelen brengt nieuwe energie voor Nieuwkoop. Als fractievoorzitter van D66 Nieuwkoop kan ik niet anders dan trots zijn op ons lokale team.

Maar voorzitter, bij de algemene beschouwingen hoort niet alleen terugkijken, maar ook een blik vooruit. En hoewel ik erg positief kan zijn over afgelopen jaar. Zien komende jaren er financieel minder rooskleurig uit. We spreken daarom vanavond ook over bezuinigingen. Bezuinigingen die ons ambitieniveau raken, die onze inwoners raken omdat de landelijke politiek geen antwoord heeft geboden op al die honderden gemeenten die financiële tekorten hebben.

We maken als gemeente vanavond moeilijke beslissingen die onze inwoners ongetwijfeld gaan merken. Hierbij horen ook politieke afwegingen. Zoals het college deze afwegingen heeft gemaakt, heeft ook de Nieuwkoopse D66 fractie deze gemaakt. En waarmee ik mijn betoog begon is hierin voor onze fractie het belangrijkste: Een politiek die verder kijkt dan morgen.

Dan kom ik ook tot ons eerste wijzigingsvoorstel. Voorzitter, dit college stelt voor om te bezuinigen op het groenbeheer door van maaien over te gaan op klepelen. Zoals het woord tot de verbeelding spreekt is het ook. In plaats van dat bermen netjes worden gemaaid en opgeruimd, worden ze geklepeld. Dit zorgt voor een enorm voedingsrijke bodem. En hoewel dat positief klinkt is het killing voor onze biodiversiteit en daarom de Nieuwkoopse natuur en de bijen. Zonder er al te veel op in te wijden is dit voor onze fractie een onaanvaardbare actie die, zoals het college ook zelf zegt, mogelijk onomkeerbare effecten heeft op de Nieuwkoopse natuur. D66 dient daarom een amendement in, het amendement Behoud Biodiversiteit in de Bermen, kort gezegd ook wel amendement BBB. Mogelijk trekt dat ‘n partij nog over de drempel om voor te stemmen (side-eye), ingediend samen met de VVD en Natuurlijk Nieuwkoop. Het dictum is al voorgelezen door Natuurlijk Nieuwkoop.

Amendement aangenomen; 19 stemmen voor (SBN, VVD, CDA, NN & D66), 1 stem tegen (SGP-CU)

Naast dit initiatief dienen we ook het amendement dat op tafel ligt dankzij SBN mee in. In het amendement niet bezuinigen op het duurzaamheidsprogramma wordt (niet geheel verrassend gezien de titel) voorgesteld niet te bezuinigen op het duurzaamheidsprogramma. We willen als fractie graag dat we als gemeente ambitieus blijven in duurzaamheidsinitiatieven. Ook wanneer de landelijke regering een stap terug lijkt te doen qua ambitieniveau, moeten we onze ambities behouden. Daarom dienen we dit amendement graag mee in.

Dan voorzitter, zoals ook genoemd in de raadsvergadering vorige week. In onze gemeente is PFAS gevonden in eieren van een hobbyboer. En de vondst van PFAS in onze gemeente heeft wat losgemaakt. Mensen maken zich, logischerwijs, zorgen over de bodem waarop zij zelf fruit of groente kweken of waar zij kippen op hebben lopen waarvan zij de eieren eten. Het is bekend dat PFAS negatieve gevolgen heeft op je gezondheid, zo geeft het een verhoogd risico op kanker. En hoewel landelijk nog veel onbekend is over de manieren om PFAS te bestrijden wil D66 wel dat we meer grip krijgen over de grootte van dit probleem en dat inwoners hun zorgen worden weggenomen. Hierom dient D66 een motie genaamd ‘Maak onderzoek door inwoners over PFAS mogelijk’ in, met het volgende dictum:

We verzoeken het college om:
1) Onderzoek naar PFAS’en door inwoners mogelijk te maken en hiervoor een eenmalige subsidie te creëren, met als voorwaarde dat inwoners de resultaten delen zodat de aanwezigheid van PFAS’en in de Nieuwkoopse bodem inzichtelijker wordt gemaakt;
2) Wanneer nodig hiervoor met een voorstel naar de raad te komen, maar wanneer dit niet nodig is de gemeenteraad over de aanpak te informeren via een raadsbrief;
3) Het uiterlijk in Q1 2025 mogelijk te maken dat inwoners financieel ondersteund kunnen worden in onderzoek naar hun groente, fruit of eieren;

En gaat over tot de orde van de dag,

Motie ingetrokken na toezegging wethouder om aan de slag te gaan met (o.a.) het RIVM.

Dan de laatste motie voorzitter en dan kom ik tot een slot. Als gemeente hebben we veel aandacht voor onze veiligheid en de veiligheid van onze inwoners als het aankomt op geweldsdelicten, diefstal of auto inbraken, maar volgens de fractie van D66 kan de aandacht op een andere vorm van dreiging richting onze veiligheid meer aandacht verdienen en dat is de digitale veiligheid. In onze steeds kleiner wordende wereld worden we steeds kwetsbaarder als gemeente voor cyberincidenten. Onze informatie slaan we steeds meer digitaal op. Van afstand zou in theorie het internet en onze verlichting worden uitgeschakeld. Het is daarom dan ook dat de D66 fractie graag stappen blijft zetten voor onze digitale veiligheid. In het bijzonder onze digitale experts in onze fractie; Jeroen van Dijk en Marcel Touw. We komen daarom met de motie Digitale Veiligheid een Topprioriteit die zorgt voor een aantal extra stappen voor digitale veiligheid van onze vertrouwelijke documenten en ons als raad meer inzichten geeft in de digitale veiligheid van onze gemeente. Het dictum is als volgt:

We verzoeken het college om:
1) Te gaan voor multi-factor authentication waar mogelijk, ook bij het programma dat door de gemeenteraad gebruikt wordt voor het lezen van (geheime) stukken (iBabs);
2) Geheime stukken te gaan voorzien van een watermerk waardoor ook na openen of downloaden van deze stukken duidelijk is dat deze stukken vallen onder de geheimhouding;
3) De raad met de jaarstukken te informeren over mogelijke cybersecurity breaches en resultaten van interne pentesten (waaronder phishing);

En gaat over tot de orde van de dag,

Motie aangenomen; 16 stemmen voor (SBN, VVD, CDA, D66), 4 stemmen tegen (NN, SGP-CU)

Voorzitter, naast deze maatregelen willen we ook benadrukken dat het van groot belang is dat we ons in de toekomst nog meer gaan richten op de cybersecurity van onze inwoners. De impact van een cyberincident kan verwoestend zijn. Door nu te investeren in digitale veiligheid en ook in de toekomst hierop te blijven focussen, kunnen we toekomstige problemen voorkomen en onze gemeenschap beschermen tegen deze groeiende dreiging.

Dan voorzitter, de reactie op de moties en amendementen van andere partijen (…)

Tot slot. Aankomend jaar zal D66 zich weer onverminderd hard inzetten voor die Nieuwkoper die gelooft in een politiek die omkijkt naar mensen en verder kijkt dan morgen. Voor een politiek die echte keuzes durft te maken voor de toekomst van onze gemeente.

Dankuwel.