Duurzaamheid
Luchtvervuiling houdt zich niet aan landsgrenzen. D66 neemt de gezondheidsrisico’s van luchtverontreiniging zeer serieus. Er zijn nog steeds te veel mensen in Europa die dagelijks ongezonde lucht inademen. Als het om onze gezondheid gaat, kunnen we niet ambitieus genoeg zijn. Wij willen dat de lucht in Europa in 2030 kwalitatief zo verbeterd is dat er geen aanzienlijke schade meer wordt aangericht aan gezondheid en milieu.
Er worden verschillende scenario’s onderzocht rond de toekomst van Maastricht Aachen Airport waaraan de gemeente Maastricht momenteel jaarlijks 100.000 euro bijdraagt. D66 Maastricht juicht het toe dat er nu ook een sluitingsscenario ter beoordeling ligt dat veruit de meest positieve impact heeft op gezondheid, leefbaarheid, milieu en de sector toerisme en bovendien financiële ruimte biedt voor alternatieve duurzame plannen. Een goede en eerlijke afweging tussen de verschillende scenario’s voor de toekomst van de luchthaven, waar de Provinciale Staten uiteindelijk een besluit over zullen gaan nemen, dient de toekomst van de luchthaven te bepalen.
Door de ligging in het Maasdal en tussen grote industriegebieden is de luchtkwaliteit in Maastricht niet gunstig. Maastricht moet aantrekkelijk zijn om in te wonen, werken en recreëren. Een aantrekkelijke gemeente is schoon en veilig. Onderhoud en inrichting van de straat is bij uitstek een taak van de gemeente. Samen met inwoners en bezoekers is de gemeente verantwoordelijk voor het schoonhouden van straten, pleinen en het groen. D66 wil dat de gemeente zorgt voor goede faciliteiten, zoals voldoende afvalbakken en speciale hondenpoepbakken.
Afvaldumping en zwerfafval zijn, net als in veel andere steden, een probleem in Maastricht. Dit kost de gemeente geld, maar zorgt ook voor de nodige irritatie. D66 vindt dat er samen met bewoners gekeken moet worden op welke manier dat teruggedrongen kan worden, bijvoorbeeld door het inzetten van meer afvalcoaches. Maastricht heeft gekozen voor het bestrijden van onkruid zonder het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. Dit is in het kader van duurzaamheid een goede keuze. D66 is voorstander van een goede en toegankelijke ecologische groenstructuur in de stad en het behoud van groene en historische landschapselementen in en rondom de stad, het dorp en de regio. Groen draagt bij aan het afvangen van fijnstof. Niet elke buurt in Maastricht beschikt over voldoende groen. Bewoners, woningcorporaties, particulieren en de gemeente maken een plan om te komen tot een groenere en aantrekkelijke buurt. De gemeente moet daarbij de bewoners ondersteunen, zodat die zelf tot een haalbaar en door de buurt gedragen plan komen. Bijvoorbeeld door het terugdringen van versteende (voor)tuinen door groen (“Tegelwippen”).
D66 is groot voorstander van het Maastrichts Energie Akkoord (MEA). De komende jaren moet de gemeente meer doen om te voldoen aan de klimaateisen zoals die in Parijs zijn afgesproken. Initiatieven zoals de Eerste Maastrichtse Energie Coöperatie (EMEC) die het aanbrengen van zonnepanelen stimuleert, juicht D66 toe.
D66 is groot voorstander van het inzetten van energiecoaches. Die geven advies op maat aan huiseigenaren over hoe ze energie kunnen besparen. D66 heeft er mede voor gezorgd dat deze energiecoaches ook ingezet worden voor huurders. We stimuleren diverse vormen van ecologisch landschapsbeheer en kijken daarmee naar oplossingen voor stikstof, waterkracht, waterbeheer en biodiversiteit. We transformeren met de middelen uit Europa de klimaatopgave van Maastricht tot een bloeiende sector op het gebied van transities op Euregionaal niveau. D66 wil gebruikmaken van Europese middelen in de periode 2022-2026 die in het kader van de Green Deal en het Corona-herstelfonds aan Maastricht beschikbaar worden gesteld.
We besteden die primair aan de Klimaat- en Energietransitie en aan de Transformatie van Woningen en D66 is altijd voorstander geweest van een milieuzone. Vervuilende auto’s worden dan geweerd uit het centrum. Door problemen met het verkrijgen van kentekengegevens van Belgische en Duitse bezoekers aan de stad is de milieuzone een aantal jaar geleden ‘on hold’ gezet. D66 betreurt dat. Gezien het feit dat over een tiental jaar het aantal elektrische auto’s enorm zal zijn toegenomen, wordt het effect van een milieuzone wel steeds kleiner naarmate de tijd tot invoering langer wordt. Een goede afweging maken tussen kosten en baten blijft D66 dus zeker doen. Als de milieuzone er onverhoopt niet mocht komen, dan dienen de reeds gereserveerde middelen ingezet te worden voor het autoluwer maken van de binnenstad.
Iedere inwoner maakt dagelijks veel keuzes, keuzes die vaak ook gevolgen voor het milieu hebben. D66 is als liberale partij van mening dat inwoners vrij zijn om die keuzes zelf te maken. Dat betekent echter niet dat de overheid daar geen rol in heeft. D66 is van mening dat het een taak is van de overheid, en dus ook van de gemeente, om inwoners te informeren en vervolgens bewust te maken van hun keuzes. D66 vindt dat de overheid milieuvriendelijke keuzes moet ondersteunen. De overheid moet bijvoorbeeld mensen belonen die in de duurzaamheid van hun huis investeren.
Bij afvalverwerking is ons devies: de vervuiler betaalt. Dat betekent dat besparingen op afvalverwerking beloond moet worden. Minder kosten betekent dat inwoners dat in hun eigen beurs moeten kunnen terugvinden. Op het gebied van afvalscheiding, hoort Maastricht bij de koplopers. Die trend moeten we doorzetten. Daarnaast pleit D66 voor een intensievere samenwerking op regionaal niveau van afvalinzameling en verwerking.
D66 wil dat er meer oplaadpunten voor elektrische auto’s komen in Maastricht. Daarnaast vindt D66 het een goede zaak als de gemeente het gebruik van leenfietsen stimuleert onder meer door voldoende stallingsmogelijkheden hiervoor te creëren. D66 vindt dat de gemeente het initiatief moet nemen voor een groen warmtenet. De industrie kan zijn restwarmte aan dit warmtenet leveren en een groen warmtenet kan ook de energie afnemen van een biomassacentrale waarin ons groenafval en mogelijk ook rioolwaterzuiveringsslib wordt verwerkt. Zo maken we gebruik van de energie die al in de gemeente is en worden we minder afhankelijk van duur aardgas en vervuilende steenkool.
D66 wil dat een totaalpakket aan maatregelen wordt onderzocht met als doel dat het duurzaamheidsbeleid uiteindelijk budgetneutraal kan worden uitgevoerd. Bedrijven die duurzaam produceren hebben de toekomst. D66 Maastricht wil samenwerking stimuleren tussen bedrijven onderling en met wetenschappers, zodat duurzame oplossingen worden gevonden. In Maastricht ziet D66 kansen om de energie die al in de stad is, beter te benutten.
Met betrekking tot nieuwbouw gelden voor D66 drie uitgangspunten. Ten eerste houdt D66 vast aan ‘inbreiding’. Nieuwe woningen worden alleen nog maar gebouwd binnen de huidige bebouwde kom. Ten tweede moet nieuwbouw toekomstbestendig zijn. Dit houdt in dat er duurzaam en met het oog op de levensloop wordt gebouwd. Ten derde, een goede toegang tot het openbaar vervoer.
D66 wil het duurzaam bouwen stimuleren. Ook de gemeente zelf moet standaard duurzaam inkopen. Door producenten, wetenschap en afvalbedrijven bij elkaar te brengen kan de gemeente zelf het goede voorbeeld geven. Waar mogelijk dient sloopmateriaal hergebruikt te worden bij nieuwbouw.
D66 staat achter de ambitieuze lange termijn duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente. Dat betekent dat we over twintig jaar geen fossiel aardgas meer gebruiken om onze woningen te verwarmen. Iedere keer als een straat wordt opgebroken, moeten we nadenken of dit het moment is om onder die straat het energienetwerk voor de toekomst aan te leggen. Het zou goed zijn als mensen tegels uit hun tuin zouden halen ten gunste van groen. Dat voorkomt de toenemende hitte in de stad en het voorkomt ook overlast van snel afstromend regenwater.