Partijdige kieswijzer: D66 en M:OED
D66 en M:OED komen allebei op voor de belangen van studenten in Maastricht. We zagen na de vorige verkiezingen samenwerking op veel thema’s met M:OED wel zitten. Helaas viel M:OED echter al snel uit elkaar. Tussen D66 en M:OED zijn er ook verschillen, die lees je in de partijdige kieswijzer.
De verschillen
Bij M:OED ontbreekt in hun verkiezingsprogramma een visie op onderwijs. M:OED wil wel net als D66 meer aandacht voor Frans en Duits taalonderwijs, gezien onze Euregionale ligging. D66 ziet echter ook het belang van het aanbieden van taalonderwijs bij nieuwkomers in onze stad die de Nederlandse taal niet machtig zijn. Zo is taalonderwijs essentieel bij de integratie van vluchtelingen.
D66 ziet daarnaast onderwijs als de beste manier om ongelijkheid tegen te gaan. Wij willen daarom zorgen voor een gezond (school)ontbijt en een verlengde schooldag met voldoende aanbod op gebied van sport, bewegen en cultuur. D66 wil daarnaast ook integrale kindcentra creëren, met kinderopvang, school en zorgaanbieders onder één dak.
D66 heeft, in tegenstelling tot M:OED, oog voor de relatief hoge laaggeletterdheid in Maastricht. Zo wil D66 ondersteuning bij laaggeletterdheid veel laagdrempeliger organiseren in buurt- en gemeenschapshuizen. Ook heeft D66 recent een motie ingediend om bij de communicatie vanuit de gemeente meer aandacht te hebben voor laaggeletterden.
D66 en M:OED zijn groot voorstander van het Maastrichts Energie Akkoord (MEA). We vinden dat de gemeenten de komende jaren meer moet doen om te voldoen aan de klimaateisen zoals die in Parijs zijn afgesproken. Ook ondersteunen beide partij lokale initiatieven die worden genomen, zoals energiecoöperaties. M:OED is net als D66 een voorstander van het informeren van inwoners hoe zij het best kunnen verduurzamen. D66 kiest daarbij voor de inzet van energiecoaches, die inwoners die willen verduurzamen een advies op maat geven.
Daarnaast hebben beide partijen oog voor vergroening van de stad, en kiezen voor meer groen en minder steen. M:OED en D66 zijn ook beide een voorstander van een autoluwe binnenstad. D66 kiest daarnaast ook voor een milieuzone. D66 wil daarnaast dat er meer oplaadpunten voor elektrische auto’s komen in Maastricht. Ook vindt D66 dat de gemeente het initiatief moet nemen voor een groen warmtenet. De industrie kan zijn restwarmte aan dit warmtenet leveren en een groen warmtenet kan ook de energie afnemen van een biomassacentrale waarin ons groenafval en mogelijk ook rioolwaterzuiveringsslib wordt verwerkt. Zo maken we gebruik van de energie die al in de gemeente is en worden we minder afhankelijk van Russisch gas en vervuilende steenkool.
M:OED wil de kamernood voor studenten oplossen door een nieuwe woningcorporatie op te richten die zich specifiek richt op studenten. D66 denkt dat het probleem sneller en efficiënter opgelost kan worden. Een eerste stap effectieve stap is het loslaten van de zogeheten 40-40-40 regel af te schaffen.
De 40-40-40 regel:
– Studentenwoningen mogen worden toegevoegd volgens de ’40-40-40-regeling’:
– 40 eenheden per jaar door het splitsen van woningen in zelfstandige woningen;
– 40 eenheden per jaar door het omzetten van woningen in wooneenheden/ kamers;
– 40 eenheden per jaar door herbestemming van monumentale niet-woongebouwen. Dit kunnen zowel zelfstandige woningen als wooneenheden/ kamers zijn.
M:OED vindt net als D66 preventie beter dan nazorg en we willen beide dan ook in preventie investeren. Een brede blik op het sociaal domein ontbreekt echter bij M:OED. D66 vindt dat ondersteuning en zorg beter kunnen worden afgestemd op wat daadwerkelijk nodig is als gebruik wordt gemaakt van het principe: één gezin – één plan – één regisseur. Nu is het vaak nog zo dat verschillende zorgaanbieders binnen een gezin actief zijn, die elk met afzonderlijke plannen werken. Daarnaast heeft de jeugd voor D66 de toekomst. Onderwijs en jeugdzorg kunnen meer samenwerken dan nu het geval is. We willen meer kindcentra realiseren waarin niet alleen kinderopvang en basisschool onder één dak verenigd zijn, maar ook zorgaanbieders een plek vinden. Bijvoorbeeld een psycholoog, een fysiotherapeut of een logopedist.
M:OED heeft niks in haar programma over sport staan. D66 wil zorgen voor voldoende plekken om buiten te spelen en we willen het gebruik van het Jeugdfonds Sport & Cultuur stimuleren. D66 pleit daarnaast voor flexibele openingstijden van het Geusseltbad en flexibele sporttarieven. Ook heeft D66 meer aandacht voor de veroudering bij binnensportaccommodaties.
D66 en M:OED zijn beide groot voorstander van een sterke kunst- en cultuursector in Maastricht, en zijn ook bereid om dat allebei vanuit de gemeente te ondersteunen. Zo willen we beide investeren in het versterken van de popcultuur in Maastricht.
Tussen het armoedebeleid van D66 en M:OED is er veel gelijkenis. We hebben beide veel aandacht voor de grote groep inwoners die in armoede leven in onze stad en staan voor een brede aanpak van dieperliggende oorzaken van armoede. Daarbij zetten we als D66 in op een maatwerkaanpak. D66 vindt dat de gemeente moet werken vanuit het principe één gezin, één plan, één regisseur om de best passende ondersteuning te kunnen leveren.
Bij M:OED is er echter nauwelijks aandacht voor werkgelegenheid en ondernemerschap.
D66 wil meer kansen voor (jonge) ondernemers, bijvoorbeeld door het verschaffen van microkredieten, lagere heffingen en minder papieren rompslomp. Ook is D66 voorstander van één aanspreekpunt voor ondernemers in hun contact met de gemeente.
Meedoen met D66
Laat je stem klinken. We zijn met velen. Zet nu de volgende stap. Doe met ons en Sigrid Kaag mee.
Of start een nieuwe vergelijking
Selecteer de thema’s die jij belangrijk vindt
Doe mee met D66
Klimaat, wonen, onderwijs – het moet en het kán beter. Wij kiezen voor vooruitgang. Jij ook? Sluit je aan.
Ontvang updates van Rob Jetten
Denk en praat mee met D66
Gemakkelijk lid worden wanneer je wil
Klaar! Bedankt voor je interesse
Wil je nog meer doen?