We hebben niet de luxe…

Op dinsdag 31 oktober kwam de gemeenteraad van Leudal bijeen om te discussiëren over de begroting voor 2024 en de jaren daarna. De bijeenkomst werd geopend door de algemene beschouwingen van de fractievoorzitters.

plannen van het college

Leudalweg - Beeld: Leo Schouten

Jort Raemakers hield namens D66 een beschouwing over Leudal met als centrale thema ‘Wij hebben niet de luxe om…’. Allereerst noemde hij een aantal plannen waar het college goed voortgang op boekt, zoals het fietspad langs de Leudalweg, een nieuwe bestemming voor voetbalvelden, de woning- en kavelsplitsing, een kunst- en cultuurweekend en de kinder- en jongerenraad. Maar daarna stipte hij een aantal problemen aan, die dringend moeten worden aangepakt.

Geen betaalbare woningen

Jort Raemakers - houdt de algemene beschouwingen namens D66, 31-10-2023 Beeld: video still, livestream Leudal

Hij signaleert een aantal problemen m.b.t. woningbouw, onderwijs en armoedebestrijding. Aan de hand van een bezoek van een burger in Heythuysen, zag hij hoe er niet gebouwd mag worden op leeg perceel, dat daarvoor prima geschikt lijkt. Mag niet van het bestemmingsplan. Er is een groot tekort aan betaalbare woningen, in Heythuysen staat nu maar één betaalbare woning te koop (€325.000). Voor jongeren en starters is het bijna onmogelijk om een woning in Leudal te kopen of te huren. We hebben niet de luxe om dit niet snel aan te pakken.

Probleem Ursula

Bij het onderwijs moet nu snel een besluit genomen worden over Ursula. De middelbare school is nu verspreid over twee locaties, oude gebouwen die ook nog veel te groot zijn. Ursula moet flink bijleggen op de exploitatie, geld dat niet aan onderwijs besteed kan worden. We hebben niet de luxe om het besluit uit te stellen.

Eenergietoeslag

Tenslotte vroeg Jort Raemakers aandacht voor de armoedebestrijding. De gemeente moet de energietoeslag zo snel mogelijk uitkeren. De tekst van de algemene beschouwingen kunt u hier lezen:

Moties en amendementen

Gemeenteraad Leudal - in vergadering over de begroting op 31-10-2023 Beeld: Leo Schouten

Na de algemene beschouwingen, werd een zeer groot moties en amendementen besproken. D66 had enkele moties en amendementen ingediend, om de bouw van kleinere woningen toe te staan (nu is de minimale grootte 65 m2 woonoppervlak en dat maakt bepaalde projecten onmogelijk), om de parkeernorm flexibeler toe te passen en om erfpacht mogelijk te maken.

Volgende week verder

Er waren ook moties over de PMD-afvalverwerking, een korting op de afvalstoffenheffing, et cetera. De discussie liep uit, waardoor nog niet alle moties en amendementen zijn besproken en er ook nog niet is gestemd. De vergadering wordt voortgezet op 7 november (aanvang 19:30 uur).