La Rochelle mag niet verdwijnen

De kans is erg groot dat Gemeenschapshuis La Rochelle in Roggel ophoudt te bestaan. Het huidige stichtingsbestuur gaat de stichting per 1 januari 2022 opheffen. De Roggelse verenigingen weten pas sinds 10 november 2021 dat La Rochelle in financiële problemen zit. Deze problemen zijn voornamelijk ontstaan door de hoge energiekosten en onduidelijkheden over de wijze van verrekening met de gemeente Leudal.

SItuatie is onacceptabel

Gemeenschapshuis La Rochelle te Roggel - Beeld: D66 Leudal

D66 Leudal vindt het onacceptabel dat de Roggelse verenigingen door de huidige stichting (Verenigingsgebouw La Rochelle) voor het blok worden gezet en de tijd is veel te kort is om een nieuw bestuur te vormen. Als er geen nieuw bestuur komt, heffen de huidige bestuurders per 31-12-2021 de stichting op.

Overbruggingsperiode

D66 is van mening dat er een overbruggingsperiode van ten minste drie maanden dient te komen om een nieuw bestuur te kunnen vormen uit de Roggelse samenleving. Daarnaast vinden wij dat de gemeente Leudal de komende drie maanden garant moet staan voor de kosten van het gebouw. Het moet voorkomen worden dat verenigingen, die al bijna twee jaar in lockdown op lockdown zitten, nu ook nog eens hun verenigingsgebouw gaan verliezen.
Momenteel voert het bestuur van de Open Club Roggel (OCR, waarbij alle verenigingen zijn aangesloten), samen met diverse verenigingen gesprekken, met inwoners van Roggel die wellicht willen instappen. Maar dan moet er wel voldoende tijd zijn om dat te kunnen doen, ook om zich in te kunnen lezen en zo te bouwen aan een toekomstbestendig La Rochelle.

Oproep aan wethouder

D66 roept wethouder Stan Backus dan ook op om met spoed het huidige stichtingsbestuur te verzoeken nog ten minste drie maanden aan te blijven, garant te gaan staan voor de tekorten in deze periode en samen met OCR en de verenigingen de toekomst van La Rochelle zeker te stellen.

De afgelopen weken heeft fractievoorzitter André Kierkels diverse malen raadsvragen gesteld aan wethouder Backus. De raadsvragen en de gedeeltelijke beantwoording kunt u hieronder lezen:
De brandbrief van 11-11-2021 was aanleiding om de eerste raadsvragen te stellen. Klik hier voor de brandbrief.

Raadsvragen & beantwoording 15-11-2021: klik hier.
Raadsvragen & beantwoording 30-11-2021: klik hier.
Raadsvragen 22-12-2021: klik hier.

D66 Leudal is van mening dat de vorige raadsvragen d.d. 15 november 2021 slecht zijn beantwoord. Wij willen u graag nog eenmaal de gelegenheid geven om onderstaande raadsvragen en onze vervolg raadsvragen van d.d. 30 november 2021 fatsoenlijk te beantwoorden. Op dit moment voelen wij onvoldoende urgentiebesef bij wethouder Backus. Wij roepen u dan ook op, om nog voor het einde van het jaar met duidelijkheid te komen m.b.t. open houden van La Rochelle.