Inbreng D66 bij de kaderbrief

De kaderbrief geeft de uitgangspunten weer van het College voor de nieuwe begroting van 2025. De fracties in de gemeenteraad hebben bij de kaderbrief de gelegenheid om aan te geven of zij nog specifieke wensen hebben voor de nieuwe begroting. Namens D66 voerde de fractievoorzitter, Jort Raemakers, het woord.

Prioriteit woningbouw

Jort Raemakers - Fractievoorzitter D66-Leudal Beeld: Gemeente Leudal

Voorzitter,
In de kaderbrief geven we kaders mee voor de aanstaande begroting. D66 is tevreden over de voorliggende kaderbrief. Wij willen het college graag nog een aantal zaken meegeven voor de aanstaande begroting. Deze zaken hebben vooral betrekking op de woningbouw. We zien dat het college werk maakt van onze ambitie om fors meer woningen te bouwen. Onder andere in Hunsel, Kelpen-Oler en Grathem wordt hard gewerkt aan woningbouw op de voormalige voetbalvelden. We vinden zeker de marktconsultatie in Hunsel en Kelpen-Oler een mooi voorbeeld hoe de gemeente aanjager kan zijn van woningbouw.

Mogelijkheden voor woningbouw

Vestiging St Ursula - aan de Tienderweg te Heythuysen Beeld: Leo Schouten

D66 ziet in de begroting graag extra aandacht voor het zoeken naar locaties voor nieuwe woonwijken. De huidige initiatieven zijn meestal kleine woningbouwprojecten. Willen we snel meer woningen realiseren dan moeten we in onze ogen op zoek naar een groter gebied, niet een straatje erbij maar een woonwijk erbij. Wij vragen het college dan ook om richting de begroting rekening te houden met extra budget voor het realiseren van deze woningbehoefte. Met de naderende keuze voor een nieuw schoolgebouw voor Sint Ursula zien we graag dat er stappen worden gezet door het college om het gebouw in Heythuysen klaar te maken voor woningbouw. Zo kunnen we over een aantal jaren snel doorpakken om veel woningen op deze plek te realiseren.

Andere plannen

Plaatsnaambord in dialect - eigen initiatief inwoner Beeld: André Kierkels

Dan zijn er nog een aantal andere punten waar we graag iets meer van terug zien in de begroting: de vervolgplannen met de Leudalse kinderraad, we zien dat twee scholen hier enthousiast op hebben gereageerd en hopen dat het college ook de andere scholen overtuigd van dit concept. Daarnaast zien wij graag dat Leudal op zoek gaat naar een kinderburgemeester om zo ook nog meer binding te hebben met de Leudalse kinderen. Een ander punt is de uitvoering van onze motie ‘Plaatsnaamborden in het dialect’, we zien de uitwerking van de motie graag opgenomen in de begroting.

Tot slot voorzitter, D66 wil dus geen straatje erbij maar een woonwijk erbij.