Raadsvragen over het gebruik van Grauwacke

In de Limburger van 10 juli 2024 staat een artikel met als titel “Jan en Ans uit Heythuysen zitten in de zomer binnen omdat gemeente ‘gevaarlijk gruis’ op het pad voor hun huis stortte” (link; betaalmuur).

Verharding zandpaden

Volgens het artikel heeft de gemeente Leudal zes jaar geleden het zandpad Heide voor hun huis verhard met grauwacke, een grondstof dat onder andere kwarts bevat. Kwartsstof is geclassificeerd als een groep-1 kankerverwekkende stof door het International Agency for Research on Cancer. Blootstelling aan kwartsstof kan leiden tot silicose (stoflongen) en ook tot longkanker.

Klachten inwoner

De halfverharde weg (Heide) waar grauwacke is gebruikt - Beeld: Screenshot Google Streetview

De betrokken inwoner heeft verscheidene malen gereclameerd bij de gemeente, maar hij heeft volgens het krantenbericht slechts eenmaal een reactie gekregen. Wel heeft de gemeente volgens het krantenbericht inmiddels besloten om grauwacke vanwege de gezondheidsrisico’s niet meer te gebruiken en is bij de weg een waarschuwingsbord geplaatst.

Raadsvragen D66

N.a.v. dit bericht heeft de fractie van D66 enkele vragen.

• Klopt de informatie zoals vermeld in de krant? Zo nee, wat is volgens het College de juiste informatie?
  • Klopt het dat de gemeente slechts eenmaal een brief heeft gestuurd aan de betrokken inwoner? Zo nee, welke contacten zijn er volgens het College geweest met de betreffende inwoner?
  • Heeft de gemeente bij de oorspronkelijke beslissing (doorgaan met het gebruik van grauwacke) overleg gevoerd met de DGD en met name medisch milieukundig advies ingewonnen?
  • Waarom is de gemeente tot het gewijzigde inzicht gekomen om te stoppen met het gebruik van grauwacke?
  • Is de gemeente bereid om metingen te verrichten (op droge dagen) om na te gaan in welke mate de opgewaaide stof kwartsstof bevat en of dit schadelijk is voor de gezondheid van omwonenden?
  • De gemeente stelt dat doordat het grauwacke is gemengd met cement, de gezondheidsrisico’s zijn verkleind. Waarop is dit gebaseerd, en in welke mate is er nog steeds een verhoogd gezondheidsrisico?
  • In welke mate is grauwacke ook op andere onverharde en halfverharde wegen gebruikt? Is het nodig om hier ook maatregelen te treffen?