VVD en D66 willen huisartsenpraktijk binnen nieuwe bouwprojecten

De komende jaren worden in Leiden vele duizenden woningen gebouwd, maar de voorzieningen blijven nogal eens achter. Vooral is er een nijpend tekort aan ruimte voor huisartsenpraktijken. Daarom hebben VVD en D66 het stadsbestuur opgeroepen om bij nieuwbouw in Leiden Noord ruimte beschikbaar te maken voor eerstelijnszorg. De raadsleden Julia de Groot (D66) en Maaike van Vliet (VVD) vragen hier al langer aandacht voor. De Groot: “Huisartsen zijn van onschatbare waarde voor onze inwoners én de hele zorgketen. Hoe langer je met een gezondheidsprobleem rondloopt, hoe erger het wordt. Daarom is het van groot belang dat Leiden hier ruimte voor maakt.”

Extra woningen

Met het project de Prins6 in Leiden Noord worden ruim 400 extra woningen gebouwd. En dat is goed nieuws om het woningtekort in Leiden tegen te gaan. De vele nieuwe inwoners zullen echter ook een grotere vraag doen op de zorg in de wijk. En helaas groeit de praktijkruimte voor huisartsen niet met de inwonergroei mee. Met dit voorstel willen VVD en D66 ervoor zorgen dat die extra ruimte er wél komt.

Huisartsen zijn geen makelaars

De kans dat er ruimte komt voor maatschappelijke voorzieningen zoals huisartsen is erg klein in het voorstel dat de raadsleden aangereikt kregen. Huisartsen trekken al geruime tijd aan de bel dat de wachtlijsten groeien. Naast het drukke werk waarvoor ze opgeleid zijn en passie hebben, zijn velen nu ook tevergeefs aan het zoeken naar nieuwe praktijkruimte. Huisartsen die De Groot en Van Vliet hebben gesproken zijn daar soms dagelijks mee bezig: “Huisartsen zijn er om patiënten te helpen, niet om de kantorenmarkt af te struinen!”

Tekort aan huisartsen

Er is al een tekort aan huisartsen in Leiden. Maar liefst twee derde van alle huisartsen in Leiden nemen geen nieuwe patiënten meer op. Dit zorgt ervoor dat mensen zonder huisarts zitten. En dat terwijl deze zorg juist zo belangrijk is. De huisarts speelt een cruciale rol in de zorgketen. Er kan vaak zelfs worden voorkomen dat mensen doorverwezen moeten worden. Daarvoor moeten huisartsen wel op tijd kunnen ingrijpen. Genoeg praktijkruimte zorgt ervoor dat het huisartsentekort niet onnodig nog verder oploopt. “Na dit bouwproject zullen we ook bij volgende nieuwbouw op zoek gaan naar ruimte voor eerstelijnszorg”, aldus De Groot.