Helft nieuwbouw in Leiden worden betaalbare huurwoningen

Als je net uit je studentenkamer komt of op jezelf wil gaan wonen, en je bent op zoek naar een betaalbare huurwoning in Leiden, dan is dat vaak nog knap lastig. Het aanbod in Leiden is niet heel hoog, de prijzen daarentegen wel. Daarnaast moet je vaak nog voldoen aan een inkomenseis, bijvoorbeeld dat je vier keer de huurprijs moet verdienen om de woning te mogen huren.

Raadslid Sander van Diepen: ”Dit alles maakt het bijzonder lastig voor woningzoekers in Leiden om een woning te vinden. Daarom hebben we in Leiden nieuwe regels bedacht. Vanaf nu gaan we zo bouwen: 30% van de woningen worden sociale huurwoningen en 20% van de woningen worden middeldure huurwoningen. Dit zijn huurwoningen die tussen de 700 en maximaal 1000 euro per maand kosten. Daarnaast moeten deze minimaal 45m2 zijn, zodat je waar krijgt voor je geld.”
Ook is er iets bedacht voor de inkomenseis bij een huurwoning. Het valt niet uit te leggen dat je soms wel 4x de huurprijs als inkomen moet hebben. GroenLinks kwam hiervoor met een voorstel om dit te maximeren, waar D66 graag bij aansloot.
Fleur Spijker, onze wethouder, gaat hiervoor in de regio nieuwe afspraken maken zodat het makkelijker en betaalbaarder wordt voor woningzoekers om in Leiden een huis te vinden. Want daar staat D66 voor: Leiden moet een stad zijn waar iedereen goed en betaalbaar kan wonen.