D66 wil tijdelijke bewoning kantoorpanden voor mensen in relatiebreuk

Een scheiding of relatiebreuk is een ingrijpend proces. Naast alle emoties moeten er ook praktische zaken geregeld worden. Zeker als één van de twee het huis moet verlaten en de woningnood een alternatief in de weg zit.

Door de huidige coronacrisis verwachtten advocaten eerder al een derde meer echtscheidingen dan normaal. Organisaties willen daarom op verschillende plaatsen in Leiden tijdelijke woonruimte aanbieden voor spoedzoekers die te maken hebben met een scheiding of relatiebreuk en die dreigen, zonder deze oplossing, dakloos te raken.

Woningen in leegstaande kantoorpanden

D66 raadslid Sander van Diepen: “Leegstaande (kantoor)panden zijn uitermate geschikt voor dit soort tijdelijke bestemmingen en in Leiden zijn er verschillende kantoorruimten die omgebouwd kunnen worden tot woningen.” Maar een transformatie is niet altijd even makkelijk door de vele procedures. D66 wil dat de gemeente bij leegstand meer ruimte geeft voor tijdelijke transformatie naar woningen. Zeker als daarmee een maatschappelijk probleem wordt opgelost, zoals voor deze groep die door een scheiding met spoed op zoek zijn naar woonruimte.

Vragen aan college van B&W

D66, Partij Sleutelstad en het CDA vinden het belangrijk dat er, zeker in deze periode, voldoende tijdelijke woonruimte is voor spoedzoekers die door een scheiding op zoek zijn naar woonruimte. Daarom stelden deze partijen samen vragen aan het college van B&W.